شناسهٔ خبر: 7870 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه ‌و شهرسازی خبر داد:

ساخت ۴ شهر دریایی در جنوب کشور

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت چهار شهر دریایی در جنوب کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روزنامه ایران، بعد از آنکه وزیر راه و شهرسازی از ساخت شهرهای دریایی خبر داد محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید جزئیات بیشتری از ساخت این شهرها را اعلام کرد.

به گفته نریمان در حال حاضر ساخت ۴ شهر تابناک در لامرد، پارس در غرب عسلویه، کوشک در استان هرمزگان و شهر تیس در چابهار در دست مطالعه و ساخت است که قرار است این شهرها جمعیتی از ۳۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را در خود جای دهند.

وی گفت: این شهرها در خارج از مناطق صنایع انرژی و صنعتی ساخته می‌شوند تا شاغلان در این مناطق محیط زندگی ایمنی از نظر آلودگی‌های زیست محیطی داشته باشند.

به گفته نریمان ساخت این شهرها با مشارکت بخش خصوصی خواهد بود و هزینه ساخت شهرها با حدود ۱۷۰ هزار نفر حدود هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

وی افزود: تامین زیر ساخت‌هایی مانند برق و گاز در این شهرها مشکلی ندارد اما تامین آب شرب به مطالعات و زمان بیشتری نیاز دارد.

وی گفت: ساخت این شهرها موجب اعتلای اقتصادی مناطق جنوبی و سرریز جمعیت از مناطق پر جمعیت به سوی این شهرها است. 

نریمان افزود: این شهرها نسل نو شهرهای جدید هستند و ما تلاش می کنیم در ساخت آنها از نظرات مشاوران بین المللی از کشورهایی مانند چین، مالزی و کشورهای اروپایی که تجربه ساخت این شهرها را دارند استفاده کنیم.

ایجاد دو شهرک در هرمزگان و فارس

داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی شهرستان لارستان در این خصوص گفت: در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان فارس چند طرح مهم از جمله پالایشگاه تابناک افتتاح شد که این طرح‌ها ۲۰ هزار شغل در منطقه لامرد و مهر ایجاد می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم جمعیت آتی در این مناطق به ۱۰۰ هزار نفر برسد، بنابراین برای اسکان این جمعیت ساخت شهرک‌های جدید را در نظر داریم.

وی با اشاره به اینکه دو شهرک جدید که قرار است در استان‌های هرمزگان و فارس ساخته شود به زودی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد رسید، افزود: علاوه بر ساخت شهرک، شهرهای دریایی در ۵۰ کیلومتری سواحل نیز ساخته خواهد شد.

به گفته نصر، مطالعات مکان‌یابی و گزارشات توجیهی ساخت شهرهای جدید در جنوب اواخر سال گذشته آغاز شده و با تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی کار ساخت آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی شهرستان لارستان بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را از اولویت‌های ساخت شهرک‌های جدید در جنوب نام برد و گفت: مشوق‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در ساخت شهرهای جدید در نظر گرفته‌ایم.

مکان‌یابی دقیق سکونتگاه‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی شهرستان لارستان با اشاره به اینکه ساخت شهرک‌های جدید در مرحله مکان‌یابی و مطالعات توجیهی است گفت: میزان جمعیت این شهرها و نوع واگذاری واحدهای مسکونی تا پایان طرح‌های مطالعاتی مشخص می‌شود.

به گفته نصر پس از پایان مطالعات فاز اول ساخت شهرک‌های جدید ساحلی از مهرماه آغاز و تعداد واحدهایی که قرار است ساخته شود بعد از اتمام طرح مطالعاتی مشخص می‌شود./