شناسهٔ خبر: 78850 - سرویس جاده‌ای

واکنش سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی نسبت به فیلم منتشر شده در فضای مجازی:

تکذیب شایعات تخریب پل دو‌آب/ مدیریت حاشیه رودخانه‌ها جزو وظایف وزارت راه نیست/ پل حادثه دیده، موقتی بوده است

رضا اکبری سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شایعات مربوط به تخریب پل دو‌آب ویسیان در لرستان در جریان سیل اخیر را تکذیب کرد و گفت: این پل جزو پل‌های موقتی است که به دلیل برخورد تنه‌های سنگین درخت و فشار زیاد دچار تغییر شکل شده اما همچنان پابرجا است.

رضا اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به شایعات فضای مجازی مبنی بر تخریب و آب بردگی پل دو‌آب در ویسیان لرستان اظهار داشت: پل دو آب فرو نریخته است بلکه به دلیل شدت برخورد درخت‌های متعدد به اندازه چندین کامیون به ستون پل کمی تعییر شکل یافته و جابجا شده است.

وی تصریح کرد: مسئولیت پاکسازی درختان در حاشیه رودخانه و داخل رودخانه جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی نیست و اگر بستر رودخانه به درستی لایروبی می‌شد این حجم از درختان به پل خرپایی فشار نمی‌آورد و باعث تغییر شکل آن نمی‌شد.

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با فروکش کردن آب، درختان و کنده‌های درخت که به اندازه چند کامیون به بدنه پل چسبیده‌اند و داخل اعضای فلزی خرپا گیر کرده‌اند را تخلیه کرده و مورد بازسازی قرار می‌دهیم. همچنین به دلیل شدت آب، عرض رودخانه زیاد شده است که برای حل این مشکل یک دهانه‌ به پل اضافه می‌کنیم.

اکبری یادآور شد: پل‌های خرپایی در تمام نقاط کشور به صورت موقت و برای مواقع بحرانی ساخته می‌شوند که ممکن است سال‌ها به جای پل ثابت کار کند و به نظر بر سد  این پل‌ها به شکل دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پل در ابتدای مسیر قدیم خرم ‌آباد به پل دختر طراحی شده و بعد از شهر ویسیان در منطقه دو آب قرار گرفته است. این اولین پلی است که روستاهای بالای کشکان به سمت پایین را متصل می‌کند.

جنس این پل‌ها از فولاد با مقاومت بالا است و فقط برای بارهای عبوری از روی پل طراحی می‌شود.