شناسهٔ خبر: 78952 - سرویس هواشناسی

آخرین وضعیت جوی کشور در گفت و گو با کارشناس هواشناسی تشريح شد

هشدار برای وزش باد شدید در مناطق جنوب شرق وشرق کشور/ جوی پایدار در اکثر مناطق تا پایان هفته/افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در شهرهای صنعتی/ افزایش دمای تهران به ۱۶درجه تا روز پنجشنبه

وزش باد یک کارشناس هواشناسی هشدار داد، وزش باد شدید در مناطق جنوب شرق و شرقی کشور ممکن است باعث ایجاد خسارت شود. شهروندان از تردد غیر ضروری در جاده های این مناطق خودداری کنند.

امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت جوی کشور را تشریح کرد و گفت: امروز در ‌استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی بارش برف و باران و وزش باد را خواهیم داشت.

نقشینه با اشاره به این که برای جنوب شرق و کشور وزش باد شدید پیش بینی شده است، گفت: از امروز تا صبح پنجشنبه در سیستان و بلوچستان، شرق استان کرمان، خراسان جنوبی و شرق استان یزد وزش باد شدید و ایجاد گرد و غبار را خواهیم داشت و دید افقی در جاده‌های مواصلاتی کاهش می یابد.

او با اشاره به این که در اطلاعیه ۱۷۱ درخصوص وزش باد و پیامدهای آن هشدار داده ایم؛ تصریح کرد: وزش باد شدید می تواند به سازه‌های موقتی خسارت بزند. به همین دلیل توصیه می کنیم تا از ترددهای غیر ضروري در جاده های استان‌های نامبرده خودداری شود. همچنین سازه‌های موقت و سازه‌هایی که وزش باد شدید می تواند روی آن ها تاثیر بگذارد باید تقویت شوند.

این کارشناس هواشناسی در ادامه با اشاره به روند افزایشی دما در اکثر شهرهای کشور گفت: روز پنجشنبه فقط وزش باد شدید را در مناطق جنوبی و جنوب شرقی خواهیم داشت و سایر مناطق کشور جوی آرام دارند. بنابراین افزایش نسبی دما در روزهای پنجشنبه و جمعه تداوم پیدا می کند.

نقشینه افزود: از بعدازظهر روز جمعه در دامنه های زاگرس در شمال غرب و غرب افزایش ابر و بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می شود.

به گفته وی از روز شنبه با ورود سامانه بارشی از غرب برای مناطق شمال غربی، غرب و دامنه های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش برف و باران و همچنین وزش باد پیش بینی می شود.

وی با اشاره به پیش بینی وزش باد شدید در استان لرستان از روز شنبه گفت: احتمال ایجاد گرد و خاک در این استان نیز وجود دارد.

او ادامه داد: امروز و فردا خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود و پنجشنبه با توجه به سکون هوا در بیشتر مناطق کشور در شهرهای صنعتی مانند کرج، اراک و اصفهان غلظت آلاینده‌های جوی هوا افزایش می یابد.

این کارشناس هواشناسی در باره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران تا ۴ روز آینده صاف خواهد بود و افزایش دما همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها برای این شهر پیش بینی شده است. دمای هوای تهران امروز ۳ درجه است و در روز پنجشنبه به ۱۶ درجه بالای صفر خواهد رسید.