شناسهٔ خبر: 78954 - سرویس مسکن و شهرسازی

آخرین وضعیت بازنگری مباحث مقررات ملی ساختمان در گفتگو با معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح شد

بازنگری ۸۰ درصدی مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان در دولت تدبیر و امید/ بازنگری مباحث ساختمان در شورای ۱۰۰ نفره با همکاری دانشگاه‌ها و اعضای هیات‌علمی

محمد شکرچی زاده آخرین روند بازنگری مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان در دولت تدبیر و امید از پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات خبر می دهد. به گفته مسئولان، در حال حاضر، بازنگری و انتشار ۱۱ مبحث انجام شده، سه مبحث در شورای تدوین تصویب شده، چهار مبحث تکمیل و به نظر خواهی گذاشته شده و دو مبحث نیز در دست تدوین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان مجموعه ضوابط، مقررات و الزاماتی است که سازندگان و ناظران ساختمانی ملزم به رعایت آنها در پروسه ساخت و ساز هستند. مباحثی که موضوع آزمون‌های پایه مهندسان نیز هست و تسلط به موضوعات آنها توسط سازندگان و ناظران ساختمان و دیگر دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز موجب می‌شود تا ساختمان هایی ایمن و با کیفیت و مطابق استاندارد در کشور تولید شوند.  

ویرایش مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان از سال ۹۲ با همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شد که بخشی از آنها به گفته محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده و بخشی از آنها باقیمانده است. این مقام مسئول پیشرفت بازنگری مباحث را ۸۰ درصد عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، بازنگری مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان از سال ۹۲ آغاز شده و با استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور و دانشگاه‌ها با همکاری نزدیک به ۱۰۰ نفر از متخصصان در مرکز تحقیقات و در دفتر تدوین مقررات آن مرکز ادامه دارد و در حال انجام است. روند کار بدین‌گونه طراحی شده است تا پس از بررسی مباحث در شورای تدوین مستقر در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تصویب آن در شورای مزبور، مباحث برای بررسی دوباره به معاونت مسکن و ساختمان، دفتر مقررات ملی ارایه می‌شود و در ستاد وزارتخانه تصویب نهایی شده و برای اجرایی‌شدن توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان شاملِ تعاریف، نظامات اداری، الزامات عمومی ساختمان، مصالح و فرآورده‌های ساختمان، بارهای ساختمان، پی و پی سازی، طرح و اجرای ساختمان های با مصلاح بنایی، طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه، طرح و اجرای ساختمان های فولادی، طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها، ایمنی و حفاظت در حین اجرا، طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها، تاسیسات مکانیکی، آسانسورها و پلکان برقی، تاسیسات بهداشتی، لوله کشی گاز طبیعی، عایق بندی و تنظیم صدا، صرفه جویی در مصرف انرژی، علائم و تابلوها، پدافند غیرعامل، و در نهایت مراقبت و نگهداری از ساختمان هاست.

محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفته است: ۱۱ مبحث در دوره اخیر در مرکز تحقیقات منتشر شده که این مباحث بازنگری شده شامل مبحث سوم (حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق) سال ۹۵، مبحث چهارم (الزامات عمومی ساختمان) سال ۹۶، مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌های ساختمانی) سال ۹۶، مبحث ششم (بارهای وارد بر ساختمان) سال ۹۸ (در دست چاپ)، مبحث هشتم (طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی) سال ۹۸، مبحث سیزدهم (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان‌ها) سال۹۵، مبحث چهاردهم (تأسیسات مکانیکی) سال ۹۶، مبحث شانزدهم (تأسیسات بهداشتی) سال ۹۶، مبحث هجدهم (عایق‌بندی و تنظیم صدا) سال ۹۶، مبحث بیستم (علائم و تابلوها) سال ۹۶، و مبحث بیست و یکم (پدافند غیرعامل) سال ۹۵ است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مباحث تصویب شده در شورای تدوین را که برای بررسی و تصویب نهایی به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است را نیز سه مبحث عنوان کرد و افزود: این مباحث شامل مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه)، مبحث یازدهم (طرح و اجرای صنعتی ساختمان‌ها) و مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقی) است.

به گفته شکرچی‌زاده، مباحث تکمیل شده و در حال نظرخواهی یا در حال آماده شدن برای ارسال به وزارت راه و شهرسازی نیز چهار مبحث است که شامل مبحث هفتم (پی و پی سازی)، مبحث هفدهم (لوله کشی گاز طبیعی)، مبحث نوزدهم (صرفه‌جویی در مصرف انرژی)، و مبحث بیست و دوم (مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها) است.

وی مباحث در دست تدوین را نیز دو مبحث برشمرد و توضیح داد: بازنگری مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی) پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته و در حال تهیه پیش‌نویس اولیه جهت نظرخواهی است. همچنین، بازنگری مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.