شناسهٔ خبر: 79019 - سرویس ریلی

۱۰۰ سال تاریخ مهندسی راه‌آهن ایران (۲)

راه‌آهن سراسری ایران؛ مجموعه شاهکارهای معماری و مهندسی در جهان

تاریخ راه آهن سراسری ایران راه‌آهن سراسری ایران به طول ۱۳۹۴ کیلومتر که بندر امام خمینی (ره) را به بندر ترکمن پیوند می‌دهد به عنوان مجموعه‌ای از شاهکارهای معماری و مهندسی در حوزه خط،‌ ایستگاه،‌ پل و ابنیه فنی در سطح جهان در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین خط آهن ایران در سال ۱۲۶۵ شمسی میان تهران تا شهر ری ساخته شد و چندین سال بعد پس از روندی طولانی و دشوار پروژه ساخت راه‌آهن سراسری ایران کلید خورد.

این خط به طول ۱۳۹۴ کیلومتر بندر امام خمینی ﴿ره﴾ در مرز آبی خلیج فارس را به  بندر ترکمن در کرانه دریای خزر پیوند می‌دهد که در نهایت در سوم شهریور ماه ۱۳۱۷ آخرین پیچ‌ و ‌مهره این شهر به دست پهلوی اول در ایستگاه سمیه (شهرستان ازنا در لرستان) استوار شد و با برگزاری  جشنی صوت راه‌اندازی راه‌آهن ایران شنیده شد.

امروزه با گذر از سال‌ها گسترش خطوط، گستره راه‌آهن ایران به ۱۳۵۰۰ کیومتر رسیده است و سالانه نزدیک  به ۲۵ میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

راه آهن سراسری ‌ایران از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. پیمانکاران، سازندگان گوناگون آن از  یک سو و تنوع  زیستی و اقلیمی ایران از سوی دیگر راه‌آ‌هن ایران را به یکی از متنوع ترین خطوط ریلی دنیا تبدیل کرده است.

در سراسر راه‌آهن ایران در میان مسیر‌های دشوار و سازه‌ها می‌توان شاهکارهای معماری و مهندسی را  به چشم دید و ریز  بینی در هر یک از این بناها می‌تواند درکی نوین از معماری و مهندسی کم نظیر مهندسی راه‌آهن ایران به دست دهد.