شناسهٔ خبر: 79026 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس بخش زلزله و کاهش خطرپذیری مرکز تحقیقات خبر داد

فروریزش زمین در تبریز/ آثار مخرب فرونشست زمین در ساختمان‌ها و استادیوم‌های ورزشی اصفهان/آغاز مطالعه اثر مخاطرات فرونشست بر خطوط انتقال برق فشار قوی در اشتهارد و ورامین

فرونشست زمین در اشتهارد رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعه بر روی خطوط انتقال فشار قوی برق در دو منطقه اشتهارد و ورامین در استان‌های البرز و تهران خبر داد و گفت: پایدارسازی دکل‌های برق در ورامین و اشتهارد و همچنین مسیر راه‌آهن تهران- مشهد در زون‌هایی که آسیب دیدند، انجام می‌شود.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله و کاهش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی، ضمن اعلام این خبر که در روزهای گذشته در محدوده کلانشهر تبریز در یکی از خیابان های شهر، فروریزشی رخ داد که بر اساس استعلام و دریافت اطلاعات، حداقل یک خودرو در این فروریزش آسیب دیده است، گفت: فروریزش های متعدد در کلانشهرهای کشور نشان می‌دهد که ساختگاه‌های شهری در معرض خطر فروریزش قرار داردند و ضرورت دارد که در مورد پایدارسازی ساختگاه‌های شهری بسیار دقت و جدیت اعمال شود.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه بر اساس برآوردها و مطالعات، پدیده فرونشست زمین به دلیل استفاده بی رویه از آب های زیرسطحی بسیاری از کلانشهرها و شهرهای کشور را تهدید می کند، افزود: آثار پدیده فرونشست در جنوب و جنوب غربی تهران آثار فراوانی بر زیرساخت ها، ساختمان ها و المان های طولی همچون خطوط لوله، خطوط راه آهن و ... بر جای گذاشته است.

بیت‌اللهی تصریح کرد: در کلانشهر اصفهان نیز پدیده فرونشست زمین زیرساخت‌های شهری اصفهان را به طور جدی تهدید می‌کند.

وی اعلام کرد: در بسیاری از مراکز شهری اصفهان، پدیده فرونشست باعث شده تا ساختمان‌های مسکونی دچار آسیب، ترک و شکاف شوند. همچنین، تاسیسات مهمی همچون استادیوم‌های ورزشی در معرض شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین در این شهر بزرگ قرار گرفته‌اند که این آثار فرونشست علاوه بر تهران و اصفهان به تبع پایین آمدن آب زیرسطحی در بسیاری دیگر از شهرهای کشور نمایان است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: آثار پدیده فرونشست در مناطق دشتی پدیده خود را نمایان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در زمینه حفظ و ارتقای ایمنی کشور در مقابله مخاطره فرونشست باید انجام شود،  محافظت از شریان‌های حیاتی است. شریان های مهم حیاتی شامل خطوط انتقال نیرو، خطوط انتقال سوخت، آب، فاضلاب و حتی المان های حمل و نقلی طولی همچون جاده ها، و راه آهن همه به دلیل نوع خود و گستردگی طویلی که دارند در جاهای مختلف، زون های فرونشستی را قطع می کنند در چنین مکان‌هایی بر اثر افت تدریجی سطح زمین این شریان‌های حیاتی و زیرساخت‌ها دچار انحنا شده و آسیب می بینند.

هشدار نسبت به قطع برق شبکه سراسری در صورت واژگونی دکل‌های برق اشتهارد و ورامین

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعه بر روی خطوط انتقال فشار قوی برق قوی در دو منطقه اشتهارد در استان البرز و ورامین در استان تهران خبر داد و افزود: مطالعات میدانی و عکس های مختلف از این دو منطقه نشان داده است که بر اثر فرونشست پای دکل‌های برق شکاف برداشته و شسته شده که اگر این پدیده استمرار داشته باشد و حفره های ایجاد شده بزرگتر و عمیق تر شوند امکان واژگونی دکل های برق فشار قوی و قطع برق شبکه سراسری وجود دارد.

بیت‌اللهی هدف از این مطالعه را ارایه راهکارهای مقابله با آثار بسیار آسیب‌رسان و تهدید کننده فرونشست در مورد خطوط انتقال نیرو عنوان کرد و گفت: فرونشست بحث کلان ملی است و مرتبط با یک وزارتخانه نیست. یک راس مسئولیت و مبارزه با مخاطره،  دستگاه های مسئولی ارایه دهنده حفر چاه، کنترل و بهره برداری از آب های زیرزمینی هستند. راس دیگر مسئولیت مقابله با فرونشست، دستگاه های و اشخاص بهره برداری هستند که از آب های زیرزمینی استفاده می کنند. که همه باید همکاری کنند تا آثار فرونشست کاهش یافته و مخاطرات کم شوند.

وی تصریح کرد: در کشور ما فرونشست از جمله مسائل کلان ملی است و معمولا مقابله با این علل و عوامل آن نیز یک امر تدریجی است.

بیت اللهی گفت: در خصوص وقوع فرونشست های آنی همچون راه آهن تهران- مشهد یا خطوط برق ورامین- اشتهارد که خود باعث پدیده های مخاطره امیز ناگهانی شده و ایجاد شکاف‌های بسیار خطرناک در روی سطح زمین شده اند، راهکارهای کوتاه مدتی در حال مطالعه و حصول به نتیجه است.

وی اعلام کرد: مطالعات دنیا در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست و جلوگیری از پیشرفت آنها ۲۰ روش است که از این تعداد، ایران و مشخصا مرکز تحقیقات سه روش را که اقتصادی، مقرون به صرفه و با شرایط ایران کاملا منطبق است استخراج کرده که قطعا این روش‌ها برای پایدارسازی دکل های برق در ورامین و اشتهارد و همچنین پایدارسازی مسیر راه آهن تهران- مشهد در زون‌هایی که آسیب دیدند استفاده خواهد شد که مطمئنا می‌تواند سلامت زیرساخت‌ها را تضمین کند.