شناسهٔ خبر: 79087 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به استاندار چهارمحال و بختیاری مصوبه شورا را ابلاغ کرد

جمعیت متوسط روزانه ۱۱۰۰ گردشگر، ملاک برنامه‌ریزی منطقه نمونه گردشگری باباحیدر/ اختصاص ۵۰ درصد فضاهای اقامتی به واحدهای بوم‌گردی و متل‌های متمرکز/ راه‌اندازی سیستم جمع‌آوری فاضلاب و آب‌های سطحی قبل از آغاز فعالیت

هفدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ارسال نامه‌ای به استاندار چهارمحال و بختیاری، مصوبه این شورا در خصوص طرح جامع منطقه نمونه گردشگری سراب باباحیدر را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ارسال نامه‌ای به استاندار چهارمحال و بختیاری، مصوبه این در خصوص طرح جامع منطقه نمونه گردشگری سراب باباحیدر را اعلام کرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی ، ناحیه‌ای ، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور به استحضار می‌رساند: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ خود، طرح جامع منطقه نمونه گردشگری "سراب باباحیدر" مصوب مورخ پنجم مردادماه ۱۳۹۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری را با عنایت به صورتجلسه مورخ ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ کمیته فنی ۲ (گردشگری) مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد، اسناد و مدارک طرح با اعمال اصلاحات زیر و تایید دبیرخانه شورایعالی به مراجع مربوطه ابلاغ شود:

۱- جمعیت متوسط گردشگر روزانه ۱۱۰۰ نفر، ملاک برنامه‌ریزی فیزیکی و احداث فضاهای اقامتی، تفریحی و خدماتی در محدوده ۲۶٫۵ هکتاری طرح منطقه نمونه گردشگری سراب بابا حیدر قرار گیرد.
۲- میزان آب قابل تخصیص پروژه مجددا توسط دبیرخانه شورایعالی از وزارت نیرو استعلام و متعاقبا میزان احداثات منطقه با آن هماهنگ شود. در هر صورت، حداکثر سطح اشغال ساختمانی برای کلیه احدائات طرح اعم از فضاهای اقامتی، تفریحی، گردشگری و خدماتی معادل ۷/۵ درصد و حداکثر تراكم قابل احداث در آن معادل ۶/۴ درصد خواهد بود.
۳- به جهت انطباق هرچه بیشتر منطقه نمونه گردشگری با الگوی بومی ساخت و ساز استان و منطقه باباحیدر، اختصاص حداقل ۵۰ درصد از فضاهای اقامتی منطقه نمونه گردشگری به واحدهای بوم گردی و متل های متمرکز الزامی است.
همچنین عنوان واحدهای اقامتی "خودپذیرا" به "متل" تغییر یابد.
۴- با توجه به قرار گرفتن منطقه نمونه گردشگری در بالادست سد باباحیدر، احداث و راه‌اندازی سیستم جمع‌آوری فاضلاب و آب‌های سطحی و تصفیه‌خانه فاضلاب در منطقه نمونه گردشگری، قبل از شروع فعالیت منطقه نمونه گردشگری الزامی است.
۵- کل عرصه و اعیان منطقه نمونه گردشگری جهت استفاده عمومی است و هر گونه تفکیک و واگذاری عرصه و اعیان با توجه به شرایط و ملاحظات سازمان امور اراضی کشور که در سند واگذاری ذکر شده، ممنوع است.
۶- رعایت ملاحظات زیست‌‌محیطی مطابق نامه شماره ۹۰/۵۰۶۴۶ مورخ ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراحل اجرای طرح الزامی است.
۷- رعایت ضوابط مربوط به حریم و حاشیه ۱۰۰ متر جاده فارسان به چلگرد الزامی است.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود. خواهشمند است دستور فرمائید مدارک طرح، پس از اصلاح بر اساس مصوبه، جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورایعالی قرار گیرد.