شناسهٔ خبر: 79113 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام‌ کرد

تامین تسهیلات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری به سازندگان /۴۵ هزار واحد مسکونی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران ساخته می‌شود/ نظارت مستمر بر مراحل ساخت/ ارائه زمین به سازندگان بخش خصوصی

مهدی عبوری دومین جلسه ستاد فرماندهی مدیریت و راهبری ساخت ۱۴۵هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارامد شهری با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، روز سه‌شنبه، بیستم اسفندماه در دومین نشست راهبری و مدیریت تولید ۱۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری(طرح اقدام ملی تولید مسکن) با قدردانی از تلاش‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع و دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور آماده‌سازی و  تجهیز سالن ستاد فرماندهی مدیریت و راهبری ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، گفت: باید به این باور برسیم که می‌توانیم راهبری و مدیریت ساخت و تولید ۱۴۵ هزار واحد مسکونی را در بافت‌های ناکارآمد شهری برعهده بگیریم تا بتوانیم در آینده نزدیک به موفقیت برسیم.

او، با بیان این‌که از این میزان، ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات نوسازی به سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده انجام می‌شود، گفت: باید بستر و شرایط ارائه تسهیلات ساخت، صدور پروانه و هزینه‌های سازمان نظام مهندسی برای سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌‌های ناکارآمد شهری فراهم شود.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه این جلسه بر ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌های ناکارآمد شهری تاکید و با بیان این‌که این امر باید به‌صورت جدی و مستمر پیگیری شود، عنوان کرد:  شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن فراهم کردن بستر ارائه ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات نوسازی به متقاضیان، خود نیز تولید و ساخت ۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری را برعهده می‌گیرد.

او، با بیان این‌که شرکت بازآفرینی شهری ایران، اراضی خود را در این رابطه به سازندگان و بخش خصوصی واگذار خواهد کرد، گفت: ساخت بخش‌هایی که سرمایه‌گذار و  بخش خصوصی به آن ورود نکنند، به‌صورت امانی انجام می‌شود.

عبوری، مجید روستا، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری را فرمانده راهبری و مدیریت تولید ۱۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، معرفی کرد و گفت: تولید و مدیریت ساخت این تعداد واحد در بافت‌های ناکارآمد شهری باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در حوزه اجرا، دچار مشکل نشویم. 

او، از تمام کارکنان شرکت بازآفرینی شهری خواست، در تولید واحدهای مسکونی در بافت‌های ناکارآمد، مجدانه، کمک و همکاری کنند و گفت: بسته‌های حمایتی تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده باید کامل باشد و در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری اراضی به سازندگان و بخش خصوصی در بافت‌های ناکارآمد شهری، اظهار داشت: برای جلب سرمایه‌گذار، رونق تولید مسکن و ایجاد اشتغال در راستای ساخت مسکن در حوزه بازآفرینی شهری، باید تلاشی مضاعف انجام شود.

 او، با بیان این‌که تعدادی از بانوان شاغل در شرکت بازآفرینی شهری یران، به عنوان راهبر، در این پروژه مشارکت دارند، افزود: پروژه‌ها باید به‌صورت مستمر نظارت و پیگیری شوند و ضعف در این بخش‌ها، باعث سنواتی شدن پروژه‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با معرفی، محسن عبادی، به‌عنوان سرپرست جدید دفتر حقوقی و امور قراردادهای این شرکت، عنوان کرد: حوزه حقوقی و قراردادهای شرکت بازآفرینی شهری ایران باید به روان‌سازی، حمایت همه‌جانبه در تهیه و تدوین قراردادهای مشارکت به‌صورتی که قابلیت اجرا داشته باشد، به اداره‌کل تجهیز منابع مالی، فنی، اقتصادی و املاک کمک کنند.

او، خاطرنشان کرد: از ۴۵ هزار واحد مسکونی که شرکت بازافرینی شهری ایران، مکلف به راهبری و مدیریت تولید آن است، تاکنون برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۵ هزار واحد انجام شده و تولید این میزان مسکن برنامه‌ریزی‌شده در بافت‌های ناکارآمد شهری، نقطه قوت و امیدبخش است.

عبوری با اشاره به وظایف راهبران تیم عملیاتی ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، اظهارداشت:  مسئولیت پیگیری تهیه طرح، تعریف کاربری اراضی، نحوه واگذاری اراضی، نحوه تعیین سرمایه‌گذار پروژه‌‌ها و ...بر عهده این راهبران خواهد بود. این افراد باید تمامی مشکلات و موانع پروژه‌ها را با همکاری دفترهای شرکت بازآفرینی شهری ایران در کوتاه‌ترین زمان حل کنند و به‌صورت روزانه از اقدامات انجام‌شده، گزارش دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به انتظار وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر افزایش رقم تولید ۱۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، گفت: کارکنان شرکت، به‌ویژه تیم عملیاتی راهبری و مدیریت ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکن، این امر را باید جدی گیرند و با اتکال به خداوند و همکاری با یکدیگر کارها  را پیش ببرند.

در ادامه این نشست، مجید روستا، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن بررسی مصوبات جلسه گذشته به تشریح ساختار سازمانی این پروژه بزرگ در قالب چهار حوزه "اجرایی و عملیاتی"، "فنی و تخصصی"، "پشتیبانی" و "مهندسی سیستم و برنامه‌ریزی" پرداخت و گفت: حوزه اجرایی و عملیاتی شامل، سطح‌بندی ۴۷ پروژه در قالب پروژه‌های در حال اجرا شامل دو پروژه در محله‌های منبع آب اهواز  و کرگانه خرم‌آباد ، ۱۷ پروژه در مرحله برگزاری فراخوان انتخاب سرمایه‌گذار و دارای گزارش کارشناسی  در ۹ استان، هفت پروژه در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران و ۲۱ پروژه  دیگر که در مراحل گوناگون قرار دارند، است.

او همچنین، حوزه فنی و تخصصی را مشتمل بر معماری و طراحی ساختار و چهارچوب بانک اطلاعاتی داده‌های تخصصی ، ورود داده‌ها و اطلاعات فنی و تخصصی و تدقیق اطلاعات فنی و تخصصی خواند و افزود: حوزه پشتیبانی، مدیریت منابع انسانی پروژه ،تأمین منابع مالی متناسب برای فرایندهای پشتیبانی پروژه و پیگیری و بررسی موارد و موضوعات حقوقی و قراردادی مرتبط با پروژه را شامل می‌شود و  حوزه مهندسی سیستم و برنامه‌ریزی نیز، شامل، طراحی و برنامه‌ریزی ساختار سازمانی پروژه و معماری و طراحی ساختار مدیریت یکپارچه کنترل پروژه در سطح شرکت است.

  در ادامه این جلسه، خالد صالحی، مشاور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به تبیین بخش‌های مختلف سیستم مدیریت برنامه‌ریزی و کنترل پروژه ۱۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارامد شهری ایران برای حاضران پرداخت.