شناسهٔ خبر: 79224 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان برنامه های سال ۹۹ را تشریح کرد

اجرای ۷۰ هزار واحد مسکونی در قالب اقدام ملی مسکن/ تکمیل پروژه های نیمه تمام در سال جاری/ پروژه جدید بدون اعتبار تعریف نمی شود

دکتر قاری قران.اصفهان علیرضا قاری قرآن ضمن تشریح پروژه ها و اقدامات انجام شده در سال ۹۸، برنامه های سال ۹۹ این اداره کل در حوزه های مختلف مسکن و ساختمان، شهرسازی و معماری، املاک و حقوقی و مهندسی و ساخت راه ها را اعلام کرد.

علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه وشهرسازی استان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح اقدامات انجام شده در سال ۹۸ در سطح استان و برنامه های پیش رو در سال ۹۹ گفت: در بخش مسکن و ساختمان، طرح اقدام ملی ساخت مسکن به تعداد بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان از جمله پروژه های مهمی است که در حال اجراست و مراحل شناسایی اراضی با کاربری مسکونی به بنیاد مسکن استان طی صورت جلسه واگذار و همچنین طرح اقدام ملی مسکن در قالب واگذاری اراضی به ایثارگران در قالب تفاهمنامه ها و تکمیل واحدهای نیمه تمام در حال انجام است.

وی گفت: تکمیل واحدهای باقیمانده دارای متقاضی موثر مسکن مهر استان، تکمیل و بهره برداری خدمات روبنایی مسکن مهر شامل ۴ مدرسه و مسجد و احداث ۲۶ واحد تجاری-اداری در شهر نایین، تعیین تکلیف پروژه های مسکن مهر فاقد متقاضی بر اساس شیوه نامه ابلاغی شهرهای شاهین شهر، گلپایگان و آران و بیدگل، تحویل سایت های مسکن مهر به شهرداری های سطح استان بالغ بر ۶۸ سایت آماده سازی،  آماده سازی اراضی با سرمایه سازمان بالغ بر ۸۱ هکتار در قالب ۷ پروژه،  انعقاد قرارداد تهیه طرح آماده سازی با مشاورین ذیصلاح بالغ بر ۴۲۳ هکتار در قالب ۱۰ طرح، تعیین تکلیف پروژه های آماده سازی سنوات گذشته (تعداد ۳ پروژه)،  تامین مسکن خانوارهای دارای دو معلول در قالب ۲۸۶ واحد مسکونی که ۶۷ واحد آن در سال جاری تکمیل و به بهره برداری رسیده و پیگیری فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر بالغ بر ۶۹ هزار واحد مسکونی که بیش از ۵۰۰۰ واحد آن در سال ۹۸ انجام شده است  از جمله اقداماتی است که در این حوزه حاکمیتی انجام پذیرفته است.  

به گفته قاری قرآن، از مهمترین برنامه های ما در این بخش  و در سال ۹۹، پیگیری و احداث پروژه های طرح اقدام ملی مسکن در استان، تکمیل خدمات روبنایی مسکن مهر شامل مدرسه، مسجد و ...، تکمیل و اجرای پروژه های آماده سازی، تامین مسکن برای خانوارهای دومعلول، تکمیل و احداث پروژه های انبوه سازی مسکونی-تجاری و اداری و توسعه فناوری های نوین ساختمان در پروژه های در دست اجراست.  

مدیرکل راه وشهرسازی در ادامه به پروژه های مهندسی و ساخت راه ها اشاره داشت و گفت: ۳۹ پروژه راهسازی در سال ۹۸  بطول ۳۵۷ کیلومتر طبق قراردادهای منعقده و با اعتبار بیش از ۲۲۸ میلیارد تومان در سطح استان با عناوین تکمیل عملیات راهسازی، احداث باند دوم، احداث تقاطع غیر همسطح، تکمیل باقیمانده عملیات خاکی و آسفالت گرم و ... اجرا شد و روند تکمیل آنها در سال جاری هم ادامه خواهد داشت. در این بخش ۴۰ پروژه راه روستایی نیز بطول ۲۰۲ کیلومتر و با اعتبار بیش از ۴۹ میلیارد تومان در سطح استان در قالب ایجاد راه روستایی، احداث راه های دسترسی، تکمیل و آسفالت و بهسازی راه های روستایی در حال اجراست که تا پایان سال طبق سیاست های وزارت راه و شهرسازی این حوزه تحویل راهداری و حمل و نقل جاده ای خواهد شد.  

قاری قرآن به برنامه های سال ۹۹ در بخش راهسازی اشاره داشت و گفت: اولویت اداره کل راه وشهرسازی تکمیل پروژه های نیمه تمام است بنابراین پروژه جدیدی در سطح استان تنها در صورت تامین منابع مالی آن تعریف نخواهد شد.  

مدیر کل راه وشهرسازی به اقدامات انجام شده در حوزه املاک و حقوقی پرداخت و بیان داشت: اخذ اسناد اراضی موات و ملی داخل محدوده به میزان ۸۴ هکتار، تحصیل اراضی ملی و موات داخل حریم به میزان ۱۰۴۸ هکتار، اراضی تحویل و تحول شده با منابع طبیعی ۹۲۰۰ هکتار، تعیین و پرداخت نصاب های مالکانه ۷۰۰۰ متر مربع، اخذ صورتمجالس تفکیکی در سطح به میزان ۲۰۷ قطعه، اخذ صورتمجالس تفکیکی در طبقات به میزان ۲۷۲ واحد، اخذ ۲۵۴۶ سند تک برگ و بازشماری منابع سازمان و پرونده خوانی به میزان ۱۳۰۰۰ پلاک از جمله اقدامات در حوزه املاک بوده است.  

در بخش حقوقی نیز تعیین تکلیف پرونده های حقوقی له و علیه دولت به تعداد ۹۰۰ رای، طرح دعوی و تشکیل پرونده برای متصرفین اراضی دولتی ۱۵۶ قطعه، طرح دعوی برای رفع تصرف واحدهای ساخته شده سهم دولت اعم از استیجاری و مشارکتی به تعداد ۲ واحد و اجرای آرای صادره قطعی له و علیه دولت به تعداد ۹۴ رای در سال ۹۸ صورت گرفته است.  

قاری قرآن درخصوص واگذاری و فروش اراضی و واحدهای ساخته شده در جهت تکالیف قانونی اظهار داشت: ۸۹۴ واحد مسکونی جهت تامین مسکن اقشار ویژه، ۸۱۳ واحد واگذاری اراضی و مسکونی و ۱۶۹ هکتار واگذاری اراضی غیر مسکونی در این بخش طی سال گذشته انجام شد.  

این مقام مسئول به دیگر وظایف حاکمیتی این اداره کل تحت عنوان شهرسازی و معماری اشاره داشت و گفت: در این حوزه طی سال گذشته تعداد ۱۶۴ نشست کمیسیون ماده ۵ با یکهزار و ۲۳۴ مصوبه برگزار شد. همچنین ۲۱ محدوده بافت فرسوده در سطح استان مصوب و طرح تفصیلی ۱۱ شهر استان مورد بررسی قرار گرفته است.  

وی در ادامه در خصوص وضعیت طرح های توسعه و عمران (طرح جامع و تفصیلی) در سطح استان گفت: طرح جامع ۹۸ شهر استان مصوب و ابلاغ شده، طرح جامع ۴ شهر باغبهادران، سده لنجان، ورنامخواست و بهارستان در شورایعالی شهرسازی و معماری و طرح جامع ۴ شهر جوشقان قالی، کامو و چوگان، سمیرم و زرین شهر در شورای برنامه ریزی استان در حال بازنگری و تصویب است. ۲۰ شهر استان طرح تفصیلی مصوب دارد و ۳۴ شهر نیز در دست تهیه است. 

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان به برنامه های سال ۹۹ در این معاونت اشاره و بیان داشت: پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۹ مراحل تهیه و تصویب طرح تفصیلی برای کلیه شهرهای دارای طرح جامع استان انجام شود که با توجه به تخصیص اعتبارات، فرآیند انعقاد قرارداد و تهیه طرح انجام می گیرد.  

او همچنین گفت: درخصوص اعتبار مورد نیاز جهت تهیه و یا تکمیل طرح های توسعه و عمران این استان از محل اعتبارات ملی ۸۳۵۰ میلیون ریال جهت پرداخت مطالبات مشاورین و مبلغ ۱۰ هزار میلیون ریال جهت تهیه طرح های جامع جدید مورد نیاز است همچنین باتوجه به عدم اختصاص اعتبارات ملی به تهیه طرح های تفصیلی، این اداره کل سعی کرده است در راستای ایفای نقش نظارتی خود و تهیه هرچه بهتر طرح های تفصیلی، حتی الامکان بر اساس اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (استانی)، راسا اقدام به انعقاد قرارداد تهیه طرح های تفصیلی کند. بر این اساس جهت تکمیل طرح های در دست تهیه مبلغ ۳۶ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و جهت تهیه طرح های تفصیلی جدید مبلغ ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در اعتبارات مورد نیاز سال ۹۸ پیشنهاد شده است.  

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان، ۳۴ شهر مورد نظر جهت تهیه طرح تفصیلی در سال ۱۳۹۹ شامل شهرهای کوشک، کامو و چوگان، جوشقان قالی، منظریه، زواره، شهرضا،  مهاباد، اردستان، طالخونچه، چمگردان، سده لنجان، ورنامخواست، عسگران، اژیه، گزو برخوار، چرمهین، نوش آباد، دستگرد، دولت آباد، بویین میاندشت، زاینده رود، چرمهین، بافران، ورزنه، اژیه، تودشک، انارک، جندق، حبیب اباد، عسگران، میمه، وزوان، لایبید و افوس است.  همچنین تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین نیز به صورت پایلوت در کشور  در دستور کار این اداره کل است که به صورت جد در حال پیگیری و تهیه است. 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۹ با پیگیری ها و تلاش مضاعف بتوان تمامی پروژه های نیمه تمام را در حوزه های مختلف به اتمام رساند.