شناسهٔ خبر: 79247 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مناطق ۲ و ۳ آزادراه همت-کرج فردا با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود/ انجام ۱۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی بدون حتی یک انفجار

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از افتتاح مناطق ۲ و ۳ آزادراه همت-کرج فردا با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از افتتاح منطقه دو و سه آزادراه همت-کرج با حضور رئیس جمهوری، ‌ وزیر راه و شهرسازی، ‌استانداران تهران و البرز و جمعی از مسئولان شهری دو استان در روز ۲۷ اسفندماه (فردا) خبر داد.

وی با اشاره با مشخصات آزادراه همت-کرج اظهار داشت: آزادراه همت-کرج به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای بزرگراه درون شهری شهید همت در شهر تهران آغاز می‌شود با هدف اتصال شهر تهران به شهر کرج تا میدان امیرکبیر احداث شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «آزادراه همت-کرج در سه قطعه اجرا شده است» گفت: قطعه ۱ از منطقه ۲۲ تهران تا گرمدره به طول ۵ کیلومتر در سال ۸۸ آغاز شد و ۹۱ به بهره‌برداری رسید.  منطقه ۲ از گرمدره تا شهرک جهان‌نما به طول ۵.۱ کیلومتر و نیز منطقه ۳ از شهرک جهان‌نما تا ورودی شهر کرج به طول ۴.۵ کیلومتر امتداد می‌یابد که عملیات ساخت آن‌ها نیز در سال ۹۲ آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره اهمیت مناطق دو وسه آزادراه همت-کرج به طول ۹.۶ کیلومتر بیان داشت: ۸۵ درصد این آزادراه از مناطق کوهستانی عبور کرده است و بیش از ۱۰ درصد آن از مناطق تپه ماهور عبور می‌کند. به همین خاطر حجم عملیات خاکی در آزادراه همت-کرج قابل توجه است.

خادمی خاطرنشان کرد: به دلیل عبور این آزادراه از مجاورت مناطق مسکونی، ‌ تجاری و گردشگری امکان انجام هیچگونه انفجاری وجود نداشت. به همین خاطر حدود ۱۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی با پیکور و ماشین‌آلات راهسازی انجام شده است و به عنوان ویژگی خاص این پروژه یاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به ارزش زمین‌ها و اراضی حدفاصل استان‌های تهران و البرز حدود ۳۵ درصد هزینه‌های این پروژه آزادراهی صرف تملک اراضی و بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی، تجاری و نظامی شده است. البته حسن همکاری دستگاه‌های نظامی، قضایی و استانداری البرز در این فرایند جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آزادراه همت-کرج با عرض ۳۶ متر به صورت ۶ خطه شامل ۳ خط رفت و ۳ خط برگشت است که البته در هر طرف یک خط اضطراری نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: در طول این مسیر آزادراهی ۳.۵ کیلومتر پل و تونل به صورت رفت و برگشت احداث شده است.

وی با اشاره به قیمت تمام شده آزاراه همت-کرج گفت: تا امروز حدود ۶۵۰ میلیارد تومان برای ساخت آزادراه همت-کرج هزینه شده است که بیش از ۳۵ درصد آن صرف هزینه‌های تملک اراضی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین و اعلام نرخ عوارض آزادراه همت-کرج در جلسه امروز بعد از ظهر کمیته نرخ‌گذاری خبر داد و گفت: پس از تعیین نرخ عوارض آزادراهی، مبلغ از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

خادمی باتوجه به اینکه آزادراه همت-کرج راه ارتباطی جدیدی بین دو کلان شهر تهران و کرج محسوب می‌شود، یادآور شد: آزادراه همت-کرج به عنوان چهارمین مسیر ارتباطی بین این دو شهر نیز شناخته می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها حدود ۳۵ درصد ترافیک عبوری بین تهران و کرج را به خود اختصاص خواهد داد.