شناسهٔ خبر: 79278 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی:

چهار آزادراه دیگر تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود/ ۱۱۶۱ کیلومتر آزادراه در دست احداث

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در حاشیه افتتاح قطعه دو و سه آزادراه‌ تهران کرج از افتتاح و بهره‌برداری چهار آزادراه دیگر در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ خیرالله خادمی در حاشیه مراسم افتتاح قطعات دو و سه آزادراه همت-کرج اظهار داشت: ۱۱۶۱ کیلومتر آزادراه در دست اجرا قرار دارد که برابر با ۵۰ درصد آزادراه‌های موجود کشور است و تا پایان دولت دوازدهم از ۵۸۲ کیلومتر آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه «دو آزادراه تبریز ـ ارومیه و منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال پیش از آزادراه ادامه همت-کرج افتتاح شد» افزود: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، چهار آزادراه دیگر نیز افتتاح خواهد شد. که شامل کنارگذر جنوبی تهران، کنارگذر شرقی اصفهان، آزادراه اصفهان ـ شیراز به عنوان بلندترین آزادراه کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر و آزادراه اراک به خرم آباد تا حدفاصل بروجرد است. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: آزادراه اراک ـ خرم‌آباد به طول ۶۷ کیلومتر نیز حدفاصل خرم‌آباد تا بروجرد است که تلاش می‌کنیم پس از تکمیل به سرعت افتتاح شود.

وی درباره آزادراه همت تا کرج اظهار داشت: این مسیر آزادراهی به طول ۱۴.۶ کیلومتر چهارمین محور ارتباطی بین پایتخت و شهر کرج است و با احداث این محور ۳۰ درصد ترافیک فعلی بین تهران تا کرج به این آزادراه منتقل می‌شود.

خادمی با بیان اینکه «۸۵ درصد این مسیر کاملا کوهستانی است اما همه عملیات مکانیکی بدون انفجار انجام شد» گفت: شهرک‌های مسکونی، مناطق گردشگری و پادگان‌هایی در طول این مسیر وجود داشتند که با کمک استانداری البرز تملک شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  خاطرنشان کرد: همچنین برای روانسازی ترافیک، شهرداری کرج از دره ورودی کرج (شمال این شهر) با احداث پلی به طول ۵۵۰ متر روی دره در حال احداث مسیری به طول ۱۷.۵ کیلومتر است که آزادراه همت تا کرج را به آزادراه بعدی متصل می‌کند. این پروژه نیز ۴۸ درصد پیشرفت دارد و اگر تکمیل شود بار ترافیکی در مسیرهایی که به سمت قزوین، تبریز و گیلان می‌رود را جذب می‌کند که برای تکمیل آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان لازم است و شهرداری کرج از دولت در این باره درخواست همکاری دارد.