شناسهٔ خبر: 79291 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه لارستان خبر داد

جذب ایرلاین‌ها با بهسازی اپرون فرودگاه/ ۸۵ درصد پروازها خارجی است/ تلاش برای برقراری پرواز به مشهد و شیراز/ پیگیری برای ورود به هوانوردی عمومی

صولتی مدیرکل فرودگاه لارستان مدیرکل فرودگاه لارستان فرودگاه لارستان گفت: تنها مقصد داخلی این فرودگاه فعلا تهران است البته متقاضی برای مرکز استان و مشهد مقدس وجود دارد که در این خصوص در حال رایزینی هستیم. مسقط، دوحه، کویت، شارجه و دوبی جزو مقاصد خارجی فرودگاه لارستان هستند.

امین اله صولتی، مدیرکل فرودگاه لارستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان اقدام‌های توسعه‌ای این فرودگاه در سال جاری پرداخت و با یادآوری افتتاح اپرون فرودگاه که دهه فجر امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره برداری شد، گفت: مهم ترین پروژه سال جاری، بهسازی و توسعه بتنی اپرون و تاکسی وی اصلی فرودگاه به مساحت ۲۲هزار متر مربع بود که بر اساس آخرین استانداردها بتن ریزی، بهسازی، خط‌کشی و نصب علایم راهنمای آن انجام شد.

وی همچنین با اشاره به بتنی بودن اپرون جدید، اظهار کرد: مقاومت و ماندگاری بتن نسبت به آسفالت خیلی بیشتر است و این یکی از ویژگی‌های‌ اپرون جدید به شمار می رود.

وی همچنین با اشاره به خصوصیات فیزیکی اپرون جدید گفت: اپرون قدیمی دو موقعیت پارک داشت اما با توسعه انجام شده اپرون جدید ۳ فضای پارک دارد و این امر باعث افزایش ظرفیت پارک هواپیما و ضریب ایمنی پروازها شده است.

صولتی در ادامه با اشاره به ساخت دیوار بتنی پیرامون فرودگاه، در این باره توضیح داد: این دیوار بتنی با طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر جایگزین فنس قبلی شد که این اقدام هم باعث ارتقای سطح ایمنی فرودگاه می شود و هم موضوع امنیتی را پوشش می دهد.

 وی گفت: علاوه بر این، همزمان مرکز دوربین‌های مداربسته کل فرودگاه نیز عملیاتی شد.

او با بیان این که تمام تلاش خود را به کار می بریم تا تجهیزات هوانوردی را به روز نگه داریم، افزود: امسال یک خودروی آتش نشانی پیشرو  خریداری کردیم و طی دو سال گذشته نیز ۲ خودروی کفساز فرودگاهی به منظور افزایش رتبه در دسته بندی  ارتقای ضریب ایمنی پروازها به فرودگاه لارستان اختصاص یافت.

تاثیرات افتتاح ترمینال شماره ۲ بر فعالیت فرودگاه

سال گذشته ترمینال شماره ۲ فرودگاه لارستان افتتاح شد. صولتی درباره این ترمینال هم گفت: روند تکمیل ترمینال شماره ۲ کمی طولانی شده بود اما بالاخره شهریور سال گذشته به بهره‌برداری رسید اما همچنان نواقص کوچکی در محوطه‌های land side و airside وجود داشت که در این مدت بر روی این نواقص کار شد. اکنون کار محوطه سازی و زیباسازی این دو محل انجام و علاوه بر این ۱۰۰ دهنه پارکینگ مسقف خودرو نیز احداث شده است.

وی با اشاره به این که بهره برداری از این ترمینال تاثیر بسیاری در روند فعالیت‌های فرودگاه داشت، تصریح کرد: ظرفیت ترمینال قدیم پایین بود، ترمینال جدید ۲.۵ برابر ترمینال قبلی مساحت دارد و این باعث شد تا بتوانیم فضای بیشتری را برای مسافران اختصاص دهیم. ۸۵ درصد پرواز و مسافران فرودگاه لارستان خارجی هستند.

وی تاکید کرد: فضای محوطه های ترمینال جدید ۵ برابر ترمینال قدیم است و این باعث شده که  تسهیلات بهتر  به مسافران ارائه شود.

جذب ایرلاین ها با بهسازی اپرون فرودگاه

او با اشاره به این که راه‌اندازی ترمینال جدید و بهسازی اپرون باعث جذب شرکت‌های هواپیمایی به این فرودگاه شده است، عنوان کرد: در سال جدید دو ایرلاین کیش ایر و تابان نیز به ناوگان حمل و نقل اضافه شدند. قبلا فقط ایران ایر، فلای دبی و العربیه فعال بودند که امسال دو ایرلاین جدید هم به آن ها اضافه شد.

وی با بیان این که اکثر پروازهای فرودگاه لارستان خارجی است، افزود: مقصد داخلی فعلا تهران است البته متقاضی برای مرکز استان و مشهد مقدس نیز وجود دارد که در این خصوص در حال رایزینی هستیم. مسقط، دوحه، کویت، شارجه و دبی جزو مقاصد خارجی هستند. در هفته ۳۴ سورتی پرواز داریم که ۲۸ پرواز خارجی و ۶ پرواز داخلی است.

او افزود: بخش خصوصی هم به خدمات هندلینگ وورد پیدا کرده و شرکت سامان حدود ۸۰ میلیارد تومان تجهیزات وارد فرودگاه کرده است. این امر علاوه بر این که فضا را رقابتی می کند، باعث می شود تا خدمات بهتری به مسافران ارایه شود.

پیگیری برای ورود به هوانوردی عمومی

او در پاسخ به این که آیا فرودگاه لارستان به موضوع هوانوردی عمومی ورود پیدا کرده است یا خیر، اظهار کرد: در این خصوص جلساتی برگزار  و آمادگی خود را اعلام کرده ایم. ما پیگیر این موضوع هستیم و از شرکت‌های علاقه‌مند حمایت خواهیم کرد.

مدیرکل فرودگاه لارستان در خصوص برنامه آتی این فرودگاه توضیح داد: احتمالا بخش هایی از ترمینال جدید را توسعه خواهیم داد و محوطه سازی آن تکمیل خواهد شد. توسعه پروازها در مسیرهای جدید و افزایش تعداد ایرلاین ها از موضوعاتی است که در سال آینده به آن خواهیم پرداخت.

وی گفت: فرودگاه لارستان از به روزترین دستگاه‌های کمک ناوبری و سیستم‌هایCNS  مطابق با استانداردهای بین المللی در راستای ارائه خدمات مطلوب به هواپیما و پروازها برخوردار است.