شناسهٔ خبر: 79316 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر خبر داد

پیوستن به موافقتنامه اوراسیا به تنهایی موجب رونق در تجارت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل نمی شود/ اتصال بندر انزلی به ریل سراسری منتفی شد / ساخت اسکله ریلی و رورو در بنادر انزلی و امیرآباد/ دستگاه های دولتی و غیردولتی پیش قراول شوند

فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تنها ملحق شدن به موافقتنامه اوراسیا به خودی خود ایجاد رونق در تجارت نخواهد کرد و باید نهادها و دستگاه های دولتی و غیردولتی در این خصوص به عنوان یک پیشقراول ایفای نقش کنند.

فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص موافقتنامه اوراسیا به عنوان یک فرصت برای رشد و توسعه بنادر ایران به خصوص بندر انزلی، اظهار داشت: بدون شک تنها الحاق به یک موافقتنامه به خودی خود باعث ایجاد رونق در تجارت و در ادامه توسعه زیرساخت های حمل و نقلی نخواهد شد.

وی افزود: در این زمینه  باید نهادها و دستگاه های دولتی و غیردولتی ذیربط در امر بازرگانی به عنوان پیشقراولان تجارت، نسبت به بازاریابی و بازارسازی قوی محصولات ایرانی در کشورهای عضو این اتحادیه، تلاش کنند.

وی ادامه داد: در کنار این اتفاق و پیرو ایجاد کشش تقاضای جدید حمل و نقلی و مازاد بر ظرفیت های موجود، سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص توسعه زیرساخت های بندری و دریایی خود در بنادر شمالی اقدام می کند. در این زمینه در بنادر شمالی کشور، بنادر انزلی و امیرآباد از توسعه یافتگی مناسبی در خصوص ظرفیت های لجستیکی برخوردار هستند که پاسخگوی نیاز تجار و بازرگانان است.

کوهساری تصریح کرد: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی در راستای حمایت از صادرکنندگان و افزایش توان رقابتی آن ها در صادرات محصولات ملی، آماده ارایه مشوق ها و تخفیفات جذاب به تجار، بازرگانان و شرکت های کشتیرانی مازاد بر مشوق ها و تخفیفات فعلی تعرفه خدمات دریایی و بندری و در قالب عقد قرارداد است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص مسائلی که منجر به اجرایی شدن هرچه بهتر این توافقنامه در ایران می شود با اشاره به تکمیل خط ریلی به خصوص به بندر کاسپین، در زمینه این که این سازمان آیا برنامه ای برای بهبود و توسعه ناوگان دریایی خود از جمله ساخت کشتی رو – رو با قابلیت حمل واگن و کامیون را دارد، اظهار داشت: به استناد ماده یک قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی مصوب ۱۹/۲/۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی و در راستای ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف تجهیزات شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و صنایع فراساحلی، صندوق توسعه صنایع دریایی به عنوان یک شرکت تخصصی دولتی نسل یک و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران شکل گرفت.

وی ادامه داد: در این زمینه تقویت ناوگان دریایی کشور از ماموریت های این صندوق بوده و سازمان بنادر و دریانوردی تکلیفی در قبال تولید شناور ندارد. از طرفی این سازمان نیز نسبت به توسعه زیرساخت های لازم از جمله اسکله ریلی جهت تخلیه و بارگیری واگن از روی کشتی و همچنین اسکله رو رو جهت تخلیه و بارگیری کامیون ها، در بنادر انزلی و امیرآباد اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین مطابق آخرین مطالعات، موضوع اتصال بندر انزلی به ریل سراسری به واسطه ملاحظات امنیتی و پدافند غیرعامل و همچنین زیست محیطی، منتفی شده است .