شناسهٔ خبر: 79557 - سرویس هوایی

مديركل فرودگاه‌های استان مازندران خبر داد

افزایش فضای اپرون فرودگاه ساری به ۱۴ هزار متر مربع/۵۰درصد هوانوردی عمومی کشور در دو فرودگاه/ رفع موانع پروازی در فرودگاه رامسر

سعداله وطن‌خواه مديركل فرودگاه‌های استان مازندران به بیان مهم ترین فعالیت‌های فرودگاه‌های ساری، نوشهر و رامسر پرداخت و درباره برنامه‌های آتی فرودگاه‌های استان مازندران توضیحاتی ارایه کرد.

سعداله وطن خواه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اهم فعالیت‌های انجام شده در فرودگاه‌های استان مازندران پرداخت و ابتدا درباره فرودگاه ساری توضیحاتی ارایه کرد و گفت: سال گذشته در فرودگاه ساری بخشی از عملیات نصب ILS انجام شد. همچنین توسعه اراضی فرودگاه‌ ساری با تملک زمین‌های اطراف فرودگاه اجرایی و زمینه برای نصب دستگاه‌های ILS فراهم شد.

وی ادامه داد: همچنین در این فرودگاه پروژه بهسازی ساختمان‌های حراست، سپاه، پلیس و دیگر ساختمان‌های جانبی انجام شد که ۱۰میلیارد تومان برای آن تخصیص یافت. علاوه بر این بهسازی ساختمان انبار مرکزی، پارکینگ خودروهای اداری، بهداری و پست پاساژ برق به مساحت ۲۹۰ متر مربع به منظور توسعه فضای اداری فرودگاه و تسهیل در روند برقی رسانی به سامانه ILS انجام شد.

توسعه اپرون فرودگاه ساری

او بابیان اینکه توسعه اپرون فرودگاه از دیگر اقدام‌های انجام شده در فرودگاه ساری بود، تصریح کرد: در این پروژه حدود ۱۴ هزار متر مربع به فضای اپرون فرودگاه اضافه شد که دو استند هواپیما در آن جای می گیرد. اکنون کار توسعه اپرون فرودگاه به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است، قرار بود پایان سال افتتاحیه داشته باشیم که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این امر به تعویق افتاد.

وی با اشاره به حصارکشی فرودگاه ساری نیز گفت: ایجاد حدود ۲ هزار و ۷۰۰ متر حصار از دیگر پروژه‌های سال گذشته بود که بخش زیادی از آن انجام شده اما این امر هم تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفت و فعلا روند کار به کندی پیش می رود. برای این پروژه ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وطن خواه ادامه ادامه داد: پروژه زهکشی، فاضلاب و تصفیه خانه مرکزی فرودگاه نیز از سال گذشته شروع شد و در سال جاری نیز استمرار خواهد داشت. حدود ۴۰ درصد کار عملیاتی شده است و در نظر داریم سال جاری این پروژه را به اتمام برسانیم. برای این پروژه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

اجرای فاز دوم ساخت ترمینال جدید نوشهر

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در فرودگاه نوشهر اشاره کرد و گفت: در این فرودگاه فاز دوم پروژه بهسازی و توسعه ترمینال جدید اجرایی و حدود ۷۰۰ متر به فضای ترمینال فرودگاه نوشهر اضافه شد که در مرداد ماه گذشته به بهره برداری رسید.عملیات توسعه و بهسازی ساختمان ایمنی و آتشنشانی فرودگاه نیز به اتمام رسیده و اکنون آماده بهره برداری است.

رفع موانع پروازی در فرودگاه رامسر

وطن خواه با اشاره به فرودگاه رامسر نیز گفت: در فرودگاه رامسر حدود ۱۰ مانع پروازی وجود داشت که نسبت به رفع آن ها اقدام شد. همچنین عملیات بهسازی پارکینگ، اپرون و دور برگردان هواپیما نیز انجام شد که حدود۵ میلیارد تومان برای آن هزینه کردیم. توسعه روشنایی باند فرودگاه رامسر نیز حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشت و اکنون باند جدید فرودگاه رامسر آمادگی این را دارد که به شکل محدود مورد بهره برداری قرار گیرد. باند جدید فرودگاه رامسر ۲۳۰۰ مترطول دارد و از بتن برای ساخت آن استفاده شده است.

۵۰درصد هوانوردی عمومی کشور در دو فرودگاه

وی درباره اقدام‌های انجام شده در زمینه هوانوردی عمومی نیز گفت: در فرودگاه رامسر یک شرکت در این زمینه فعال است و از اواخر سال گذشته نیز دو شرکت هواپیمایی در فرودگاه نوشهر آغاز به کار کردند. با یک شرکت دیگر نیز در زمینه راه اندازی ایرتاکسی وارد مذاکره شده بودیم که باز هم به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه مذاکرات به تعویق افتاد. فرودگاه‌های رامسر و نوشهر فعالیت خوبی در زمینه آموزشی و تفریحی انجام می دهند و حدود ۵۰ درصد از سقف هوانوردی عمومی و تفریحی کشور در این دو فرودگاه انجام می شود.

او با اشاره به این که سیاست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی بر توسعه هوانوردی عمومی است، تصریح کرد: در این راستا به دنبال این هستیم که در سال جدید با دو شرکت دیگر مذاکره کرده و بحث ایرتاکسی را در فرودگاه‌هایی که امکانات آن را دارند راه اندازی کنیم.

برنامه‌های سال جدید

او درباره برنامه‌های آینده فرودگاه‌های استان مازندران توضیح داد: تصمیم بر این است که پروژه‌های زهکشی و حصارکشی فرودگاه‌های ساری و نوشهر را تکمیل کنیم. علاوه بر این فاز دوم تملک اراضی فرودگاه ساری نیز قطعیت پیدا کرده تا بتوانیم فرودگاه را با میزان زمین اضافه شده محصور کنیم و در این صورت زمینه بهره برداری از سامانه ILS فراهم می شود. همچنین برگزاری مناقصه بهسازی موتورخانه و تاسیسات مرکزی فرودگاه ساری نیز امسال انجام خواهد شد.