شناسهٔ خبر: 79619 - سرویس وزارتی

در جلسه هیات وزیران

لایحه موافقت‌نامه ارتباط بین‌المللی راه آهن بین ایران و افغانستان تصویب شد

نماز شکر افغان‌ها بخاطر اتصال ریلی با ایران - راه‌آهن خواف - هرات هیئت وزیران، به منظور ایجاد ارتباط مستقیم راه آهنی و با هدف انجام حمل‌و‌نقل بین‌المللی مسافر و کالا بین ایران و افغانستان، لایحه «موافقت‌نامه بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان درخصوص ارتباط بین المللی راه آهن» را به تصویب رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مطابق این لایحه، طرفین نسبت به پذیرش و ارائه خدمات مربوط به مسافر و کالا، از جمله گذر (عبور) هنگام انجام عملیات حمل و نقل راه آهنی بین دو کشور اقدام می‌کنند. پرداخت‌های مربوط به خدمات نیز طبق تعرفه‌هایی که در قلمرو طرف ها معتبر است، انجام خواهد شد.

ثبت رسمی اسناد، انجام حمل‌و‌نقل بار با راه آهن و واگن، نحوه استفاده از راه‌آهن و واگن و ترتیب حمل‌و‌نقل مسافر طبق توافق‌های دوجانبه بین دستگاه‌های ذی‌ربط طرف‌ها تنظیم خواهد شد.

هم‌چنین، طرفین در جهت تأمین وسایط نقلیه راه آهنی و خدمات مسافری به لحاظ مبادلات تجاری خارجی و بارگذری که به پایانه های راه آهنی می رسند، اقدام کرده و آن ها را برای مقاصد بعدی، طبق قواعد بین المللی حمل و نقل معتبر در قلمرو طرف ذی‌ربط اعزام می‌کنند.

گفتنی است، پیش از این به موجب تصویب نامه مورخ ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ وزارت راه و شهرسازی مجاز به انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقت‌نامه بین دو کشور در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن و پیگیری مراحل قانونی آن تا تصویب نهایی شد.