شناسهٔ خبر: 79620 - سرویس جاده‌ای

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد

کاهش ۷۰ درصدی سفرهای ناوگان عمومی مسافری جاده ای به دلیل شیوع ویروس کرونا

مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از ۲۵ اسفند ماه ۹۸ تا یازدهم فروردین ماه ، تعداد سفرهای ناوگان عمومی مسافری ۷۰ درصد کاهش و جابه جایی تعداد مسافرین ۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: تدابیر لازم برای تامین سلامت و بهداشت سفرهای ناوگان عمومی در مراحل تهیه بلیت و حین سفرها اتخاذ و ابلاغیه های مربوطه صادر شده است که با اجرای آن ها از سوی شرکت های حمل و نقل مسافری، رانندگان و رعایت خود مسافران شرایط مطلوب برای انجام سفرهای ضروری تامین می شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: از ۲۵ اسفند ماه ۹۸ تا یازدهم فروردین ماه، تعداد سفرهای ناوگان عمومی مسافری ۷۰ درصد کاهش و جابه جایی تعداد مسافرین ۷۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی با بیان این خبر، گفت: پس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز استفاده از ناوگان عمومی مسافری روند کاهشی داشته است؛ به نحوی که بیش از ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره آخرین وضعیت ترمینال های مسافری و ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای سفرهای نوروزی، توضیح داد: در شرایط فعلی، رویکرد صحیح در حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری، ارجحیت انجام سفرهای ضروری و اجتناب ناپذیر مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی بوده زیرا قابل بررسی و مدیریت است؛ بنابراین سیاست صحیح فعلی، ایجاد محدودیت ها به صورت مدیریت شده و انجام سفرها به صورت کنترل شده و نه ممنوعیت سفرها است.

وی در خصوص اینکه چگونه سفرهای غیرضروری مردم در این زمینه کنترل خواهد شد، اعلام کرد : با توجه به سازو کارهای اتخاذ شده و تعطیلی کلیه اماکن اقامتی، تفریحی و سیاحتی عملا استفاده از حمل و نقل عمومی با قصد سفرهای ضروری و غیر قابل اجتناب در حال انجام است که گریزناپذیر است. تدابیر لازم برای تامین سلامت و بهداشت سفرهای ناوگان عمومی در مراحل تهیه بلیت و حین سفرها اتخاذ و ابلاغیه های مربوطه صادر شده است که با اجرای آن ها از سوی شرکت های حمل و نقل مسافری، رانندگان و رعایت خود مسافران شرایط مطلوب برای انجام سفرهای ضروری تامین می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد : استقرار تیم های بهداشتی ذی ربط همچون هلال احمر و اورژانس در هر یک از استان ها برای کنترل وضعیت سلامت راننده و مسافران در محل پایانه های مسافری جاده ای در مبدا و مقصد سفرها متعاقب صدور صورت وضعیت برای ناوگان اعزامی بهترین اقدامی بوده که در قالب پایانه ها مدنظر بوده است و چنانچه با قوت و مستمر با اهتمام استانداران و مدیران و عوامل استانی پی گیری شده و تداوم یابد، قطعا ضریب اطمینان بالاتری در خصوص سلامت و بهداشت مسافران عزیز تامین خواهد شد.

قربانی افزود: علاوه بر کنترل های ارشادی و عملیاتی مذکور، مسئولیت کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها به عهده نیروهای محترم انتظامی است که شواهد و قرائن حکایت از کنترل جدی در این زمینه دارد. بسته های حمایتی در دو گروه حمایت های عمومی شامل کمک های یارانه ای دولت و وام خرید کم بهره برای کلیه آحاد آسیب پذیر خانواده حمل و نقل که بیشترین ضررها را متحمل شده اند در دست پیگیری و کارسازی است. همچنین، در خصوص حمایت های تخصصی هم اقدامات متنوعی همچون تخصیص سوخت یارانه ای، حذف هزینه های جاری در فرآیند فعالیتها مثل تمدید غیرحضوری کارت هوشمند و... و. و پیگیری تعویق در پرداخت حق بیمه و موارد مشابه مد نظر می باشد که به محض نهایی شدن و قطعیت آنها موارد جدید اطلاع رسانی خواهند شد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اعلام کرد : هیچ یک از پایانه های مرزی از سوی کشورمان مسدود نیست و برخی به صورت یک طرفه از سوی کشورهای مقابل مسدود شده است البته این موضوع بین سایر کشورهای دیگر جهان هم در این ایام و شرایط خاص هم اتفاق افتاده است. مرزهای چزابه، شلمچه، مهران و خسروی با عراق تا تاریخ ۲۷ فروردین، رازی، سرو و بازرگان با ترکیه، سرخس، اینجه برون، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان تا ۱۱ اردیبهشت ماه، مسدود می باشند و میرجاوه با پاکستان به مدت ۲ هفته از ۲۵ اسفند مسدود بوده که البته فعلا بازگشایی نشد.

قربانی همچنین بیان کرد : سایر مرزها با ظرفیت کامل به فعالیت ادامه می دهند و ارتباط ریلی با کشورهای ترکمنستان و ترکیه برقرار است. رایزنی ها با وزارت بهداشت کشورمان و کشورهای همسایه به منظور تهیه پروتکل بهداستی مشترک در حال انجام است تا نگرانی در حوزه حمل ونقل بین الملل و ترانزیت جاده ای کالا برای همه کشورها برطرف شود.