شناسهٔ خبر: 79700 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل راه‌آهن:

امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار پس از ۱۵ سال فراهم شد

رسولی مدیرعامل راه‌آهن گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پس از ۱۵ سال حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار به مقاصد مختلف فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی انجام شده توسط راه آهن و همکاری ارزشمند سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک، شرکت بازرگانی دولتی و شرکتهای حمل و نقل ریلی، از امروز تخلیه محموله اولین کشتی (به نام Summit Succes ) به قطار به صورت مستقیم، در بندر شهید رجایی آغاز شد.

وی با بیان اینکه وزن محموله این کشتی ۷۰ هزار تن است افزود: این محموله به سیلوهای شهرهای کرمان، یزد، اصفهان، تهران و مشهد حمل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی حفظ کیفیت غله به دلیل حذف تخلیه و بارگیری مکرر و توقف در انبار، کوتاه شدن زمان حمل این کالای استراتژیک و کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای را از جمله مهمترین مزایای روش حمل مستقیم غلات برشمرد.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کمک به حفظ محیط زیست، ارتقاء بهره‌وری شبکه و ناوگان راه‌آهن کشور و عملیات بندری و به طور کلی افزایش سهم حمل ریلی کشور، از دیگر مزیت‌های حمل مستقیم محمولات از کشتی به قطار است.

بنا بر این گزارش در گذشته محموله کشتی‌ها بوسیله کامیون به محوطه‌های داخل بندر حمل و تخلیه می‌شد و پس از صرف زمان قابل توجهی جهت انجام تشریفات گمرکی و بندری و انبار، بخشی از آن کالا مجدداً توسط قطار بارگیری و به سمت مقاصد حمل می شد.

در شیوه جدید، با حضور مسؤولان بندر و گمرک و سایر دستگاه‌های ذیربط، محموله به صورت مستقیم از کشتی به داخل واگن بارگیری و به سرعت از بندر به سمت مقاصد مختلف، از طریق شبکه گسترده ریلی حمل می‌شود.