شناسهٔ خبر: 79740 - سرویس هوایی

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل خبر داد

اجرای ۷ میلیارد تومان بهسازی در فرودگاه‌های اردبیل/ اتمام باند اصلی فرودگاه، اولویت سال جدید/ عدم نیاز به بهسازی فرودگاه تا ۴۰ سال آینده

سیدفخرالدین هاشمی به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل عملیات بهسازی و بهره برداری مجدد از باند اصلی فرودگاه اردبیل، ادامه بهسازی بخش‌های فرسوده و طرح جامع فرودگاه پارس‌آباد اولویت‌های اصلی سال جدید خواهد بود.

سید فخرالدین هاشمی مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این که سال گذشته ترمینال جدید فرودگاه اردبیل با مساحت ۸ هزار و ۱۰۰ متر مربع افتتاح و به بهره برداری رسید، درباره دیگر اقدام‌های انجام شده طی سال گذشته گفت: بهسازی باند اصلی فرودگاه اردبیل از ۲ سال پیش شروع شده و سال گذشته نیز ادامه یافت. این پروژه تاکنون ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل با اشاره به این که بهسازی‌های ریز ودرشت بسیاری در فرودگاه‌های اردبیل و پارس آباد انجام شده است، گفت: بهسازی ترمینال فرودگاه پارس‌آباد نیز همراه با بهسازی سایر قسمت‌ها از جمله ساختمان‌های پلیس، سپاه، ایمنی زمینی و فنی در دو فرودگاه انجام شد و حدود ۱۵ درصد از آن باقی مانده که امسال انجام می‌شود.

بهسازی ترمینال فرودگاه پارس آباد

وی افزود: علاوه بر این طرح جامع فرودگاه پارس‌آباد نیز مراحل پایانی‌اش را می گذراند و تا پایان خرداد ماه تکمیل خواهد شد، بعد از ابلاغ طرح جامع، تمام طرح‌های توسعه‌ای آتی بر اساس این طرح انجام می‌شود. برآورد ما این است، پیاده سازی طرح جامع در کوتاه مدت با مشکلاتی از جمله تامین اعتبارات آن مواجه خواهد شد، بنابراین ترمینال فرودگاه را که تقریبا مخروبه شده بود بهسازی کردیم تابتوانیم تا ۱۵ سال آینده از آن استفاده کنیم. در مجموع سال گذشته ۷ میلیارد تومان بهسازی در فرودگاه‌های اردبیل و پارس آباد انجام شد.

او با بیان این که با شیوع ویروس کرونا پروازهای فرودگاه پارس آباد از ۱۴ فروردین تا پایان ماه به حالت تعلیق درآمده است، تصریح کرد: این فرودگاه تا قبل از شیوع کرونا هفته‌ای ۲ پرواز به تهران داشت که تا پایان فروردین این پروازها به حالت تعلیق درآمده است.

هاشمی درباره توسعه هوانوردی عمومی در فرودگاه اردبیل نیز توضیحاتی ارایه کرد و  گفت: ما زیرساخت‌های مورد نیاز در این حوزه را آماد کرده‌ایم و بخش خصوصی و دولتی باید برای توسعه شمال غرب  کشور از این زیرساخت‌ها استفاده کنند.

برنامه‌ریزی برای برقراری پرواز به مرکز کشور

وی با بیان این که اکنون فرودگاه اردبیل ۳ ترمینال دارد، تصریح کرد: در این ۳ ترمینال حدود ۱۴ هزار متر مربع فضای پذیرش مسافر داریم و زیرساخت‌ها برای پروازهای داخلی و بین المللی فراهم است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بنا داریم به مرکز کشور از جمله شیراز و اصفهان پرواز برقرار کنیم. علاوه بر این که متقاضی پرواز برای عسلویه نیز وجود دارد.

عدم نیاز به بهسازی فرودگاه تا ۴۰ سال آینده

هاشمی با بیان این که فرودگاه اردبیل به صورت ۲۴ ساعته آمادگی پذیرش مسافر را دارد، افزود: با اتمام بهسازی باند اصلی، فرودگاه اردبیل حداقل تا ۴۰ سال به زیرساخت اساسی هوانوردی به لحاظ ترمینال و باند نیازی ندارد، باندهای فرودگاه ظرفیت نشست و برخاست هواپیماهای ایرباس ۳۳۰ و ایرباس ۷۷۷ را  خواهد داشت.

اتمام باند اصلی فرودگاه، اولویت سال جدید

 مدیرکل فرودگاه‌های اردبیل در خصوص برنامه‌های آتی این فرودگاه‌ها گفت: مهم‌ترین برنامه ما در سال جدید اتمام عملیات بهسازی باند اصلی فرودگاه، باند ۳۳-۱۵ اردبیل است که ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اکنون از باند دوم فرودگاه استفاده می‌کنیم که نسبت به باند اصلی طول و استحکام کمتری دارد، به همین دلیل محدودیت پذیرش هواپیما داریم.

هاشمی با بیان این که بزرگترین هواپیمایی که روی باند فعلی فرودگاه می تواند بنشیند ایرباس ۷۳۷ است، تصریح کرد: باند اصلی از سال ۹۶ به منظور بهسازی تعطیل شده بود و به دلیل این که اکثر دستگاه‌های کمک ناوبری روی باند اصلی نصب است، در نتیجه پروازهای ابطالی و تاخیری زیاد داشتیم، بنابراین امسال توان خود را بر این گذاشته‌ایم که بهسازی باند اصلی فرودگاه هر چه زودتر تمام شود.

وی در پاسخ به این که چه زمانی را برای اتمام عملیات بهسازی باند اصلی فرودگاه در نظر گرفته اید، عنوان کرد: فرصت انجام عملیات عمرانی در اردبیل ۶ ماه بیشتر نیست و تمام پروژه‌هایی که تعریف شده باید ظرف ۶ ماه تمام شوند. پیش بینی ما بر این است که تا پایان مهر این باند به بهره برداری خواهد رسید.

او ادامه داد: در فرودگاه پارس‌آباد طرح جامع را شروع خواهیم کرد. علاوه بر این کاری را با مشارکت استان شروع کرده ایم و به دنبال تعویض سیستم روشنایی باند اصلی فرودگاه اردبیل هستیم.