شناسهٔ خبر: 79753 - سرویس بنادر و دریانوردی

اعلام اقدامات بندر شهید باهنر در سال ۹۸؛

رشد ۳۷درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهید باهنر/ تخلیه و بارگیری ۲,۱ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در سال گذشته/ افزایش ۲۶ درصدی ترددها با پهلوگیری حدود ۱۱ هزار شناور در بندر شهید باهنر

حمیدرضا محمد حسینی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به اینکه شاهد رشد ۲۸ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بخش نفتی و غیرنفتی طی سال ۹۸ در این بندر بوده ایم، گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهیدباهنر در سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا محمدحسینی در تشریح عملکرد سال ۹۸ بندر شهید باهنر، اظهار کرد: میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر ۲ میلیون ۸۷ هزار و ۶۶۶ تن کالای نفتی و غیرنفتی بود که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷، رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد.

وی  ادامه داد: به میزان یک میلیون ۱۵۳ هزار و ۹۸۳ تن کالای غی نفتی طی مدت یک سال از بندر شهید باهنر صادر شده است که رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد.

محمد حسینی با بیان اینکه ۶۹ هزار و ۲۹۰ تن کالای غیرنفتی طی سال گذشته به بندر شهید باهنر وارد شده است، گفت: با وجود تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی ها علیه ایران، این میزان نسبت به سال ۹۷ حاکی از کاهش ۶ درصدی است.

وی افزود: سال ۹۷ در بخش کانتینری بندر شهید باهنر ۴۳ هزار و ۴۳۷ (TEU) تخلیه و بارگیری صورت گرفته بود که این میزان در سال ۹۸ به عدد ۵۹ هزار و ۴۳۷ (TEU) رسیده است و در نتیجه رشد ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر در طول سال ۹۸، معادل ۱۰ هزار و ۸۲۲ شناور در این بندر پهلو گرفتند که در این بخش نیز شاهد افزایش ۲۶ درصدی ترددها هستیم.

محمد حسینی با اشاره به کاهش آمار سفرهای دریایی در بنادر تابعه مسافری، عنوان کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده در ماه های اخیر و شاهد کاهش درخواست سفر از سوی هموطنان بودیم.

وی با تأکید بر اینکه بندر شهید باهنر از پایانه های دریایی مناسب در راهگذار ترانزیت  منطقه برای کشورهای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق است، گفت: مواد شیمایی، قیر، مصالح ساختمانی و آهن آلات از جمله کالاهای صادراتی، قدیمی ترین بندر صادراتی بندرعباس به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند است.

اهداف مهم دریایی و بندری در سال ۹۹

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر در مورد برنامه های این بندر در سال ۹۹، بیان کرد: از آن جا که اصل مشتری مداری یکی از مهمترین محورها و چارچوب و مبنای بندر است، بنابراین اجرای شیوه نامه دسته بندی مشتریان طلایی و نقره ای از اهداف مهم حوزه دریایی و بندری در سال ۹۹ در بندر شهیدباهنر است.

محمدحسینی ادامه داد: شفاف سازی و مستندسازی فرآیندهای دریایی و بندری برای پیشبرد اهداف تعریف شده از دیگر موارد مورد توجه است و علاوه بر آن تکمیل ساختمان مرجع دریایی جاسک و ارتقاء شاخص های بهره وری از زیرساخت ها به منظور کسب جایگاه مناسب در بین بنادر کشور،  از دیگر اهداف تعریف شده است.