شناسهٔ خبر: 7980 - سرویس مسکن و شهرسازی

جعفر قادری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

اولویت بانک‌های تجاری توسعه نیست/ تحرک در بازار مسکن با تبديل بانك مسكن به بانک توسعه‌‌ای

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر تبديل بانك مسكن به بانک توسعه‌ای جهت برون‌رفت از مشکلات حوزه مسکن، گفت: مسکن کارکردی چندوجهی دارد و می‌تواند با حمایت‌های دولتی و تحت‌پوشش بانک توسعه‌ای باعث اشتغال‌زایی شود.

جعفر قادری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره چالش‌های پیش‌روی تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای گفت: داشتن بانک توسعه‌ای ضرورتی است که در حوزه مسکن وجود دارد، اگرچه بانک توسعه‌ای می‌تواند در حوزه‌های مختلفی ایجاد شده و به رفع مشکلات همان حوزه نیز بینجامد اما این ضرورت در حال‌حاضر در بخش مسکن بیش از سایر حوزه‌ها اهمیت دارد.  

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی بانک مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای شناخته و تدابیر و حمایت‌های لازم برای تحقق آن انجام شود، می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت مسکن به ویژه برای اقشار متوسط جامعه داشته باشد.

وی تاکید کرد: شناخت نیازها، تعیین و فراهم‌کردن پیش‌شرط‌ها انجام این کار را تسهیل می‌کند.

قادری در پاسخ به این سوال که چرا سایر بانک‌ها تمایلی به تبدیل شدن به بانک توسعه‌ای ندارند، گفت: هدف بانک‌های تجاري بیشتر کسب سود بوده و توسعه برای این بانک‌ها در اولویت قرار ندارد؛ بانک‌های عمومی برای ادامه حیات خود باید بتوانند سود کسب کنند.

به گفته این نماینده مجلس، ضرورت دارد تا برای رفع پاره‌‌ای از مشکلات در حوزه مسکن بانک توسعه‌ای ایجاد شود که دغدغه و اولویت آن توسعه مسکن برای اقشار با درآمد متوسط در جامعه است.

نماینده مجلس شورای‌اسلامی در کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: پیش‌تر نگاه به مسکن اینگونه بود که نباید مورد حمایت دولت قرار بگیرد اما با توجه به اینکه مسکن حوزه‌ای چندوجهی است و در صورت حمایت‌های دولتی می‌تواند باعث تحرک در صنعت و ایجاد اشتغال شود تغییر این نگاه ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: زمانیکه بانک مسکن به عنوان بانک توسعه ای شناخته شود باعث می شود حمایت‌های مالی بیشتری متوجه این بانک شده و بدین ترتیب ظرفیت بیشتری پیدا کرده و می‌تواند در جهت خانه دار کردن اقشار متوسط جامعه و حتی کم درآمد نقشی مهم ایفا کند. /