شناسهٔ خبر: 79814 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی خبر داد

سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در راه‌های خراسان جنوبی

1.JPG مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: مجموع قراردادهای بخش راه (روستایی، راه آهن و باند دوم) استان در سال ۹۸ یک هزار میلیارد تومان بوده که سهم زیادی در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته است.

به گزارش اداره ارتباطات واطلاع رساني راه وشهرسازي خراسان جنوبي، وحید داعی در نشست بررسی و تحلیل شاخص نرخ بیکاری استان خراسان جنوبي در سال ۹۸ که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و مدیران اقتصادی خراسان جنوبی برگزار شد افزود: بخش راه و مسکن به عنوان دو پیشران اقتصادی مطرح است که می‌تواند در حوزه اقتصاد و اشتغال نقش آفرینی ویژه‌ای داشته باشد.

وی بیان کرد: پژوهش و آمارها نشان می‌دهد در بخش مسکن حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ شغل وابسته وجود دارد که اقدامات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف در زمستان ۹۸ منجر به پایین آمدن نرخ بیکاری استان شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال ۹۷ طول بزرگراه‌های استان ۴۹۰ کیلومتر معادل ۹ درصد راه‌های اصلی استان دوبانده بود که نسبت به شاخص‌های کشوری عقب بودیم اما سال گذشته ایجاد حدود ۴۲۰ کیلومتر محور دوبانده در استان هدف‌گذاری شد که در نوع خود بی‌سابقه است.

وی گفت: از این میزان تاکنون ۱۲۴ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و مناقصه باند دوم ۱۹۴ کیلومتر انجام و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. همچنین مجوز مناقصه ۱۰۰ کیلومترنيز دریافت شده ودر مجموع سال گذشته ۴۱۸ کیلومتر از باندهای دوم استان اجرا شد که بدون شک سبب افزایش اشتغال در این حوزه شده است.

وی با بیان اینکه ۸۴ درصد باندهای دوم موجود استان در سال ۹۸ تعیین تکلیف شد گفت: این موضوع به لحاظ راهسازی رکورد بی‌سابقه اي است و این مهم به خاطر تخصیص اعتبارات ملی بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: سال ۹۷ میزان تخصیص اعتبارات ملی حوزه راهسازی استان ۶۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته ۲۲۲ میلیارد یعنی حدود چهار برابر افزایش یافت كه انقلاب اعتباری در سال ۹۸ در باندهای دوم جاده‌های استان رخ داده است.

داعی افزود: در حوزه راه‌هایی روستایی نیز سال گذشته ۱۳۰ کیلومتر راه افتتاح شد که نسبت به سال قبل ازآن ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: ۱۵ مهرماه ۹۸ عملیات اجرایی راه‌آهن شرق در استان خراسان جنوبی به عنوان یک آرزوی دیرینه مردم آغاز شد و اکنون حدود ۲۵۰ نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه پارسال پرونده مسکن مهر استان بسته شد یادآور شد: همچنین طرح اقدام ملی در استان آغاز شد.

وی گفت: سهمیه استان در این طرح ابتدای سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ واحد بود که به پنج هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافت و ثبت‌نام انجام و وارد مرحله ساخت شده‌ایم.

وي با بیان اینکه مجموعه بخش مسکن استان در سال ۹۸ فعال شد اظهار داشت: تاکنون ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد تامین زمین انجام و ۶۰۰ هکتار از اراضی برای ساخت و ساز مسکن آماده‌سازی شده است.