شناسهٔ خبر: 79823 - سرویس هوایی

مدیر کل فرودگاه‌های استان کرمان اهم برنامه‌های سال جاری را تشریح کرد

تکمیل و بهره برداری از باند جدید فرودگاه / تعریف مسیرهای پروازی جدید/راه اندازی ایرتاکسی با همکاری بخش خصوصی

فرودگاه کرمان مدیر کل فرودگاه‌های استان کرمان تکمیل و بهره برداری از باند جدید فرودگاه، تعریف مسیرهای پروازی جدید و راه اندازی ایرتاکسی با همکاری بخش خصوصی را از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری این فرودگاه برشمرد.

علی قاسم زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان مهم‌ترین اقدام‌های سال گذشته فرودگاه‌های کرمان پرداخت و گفت: ادامه احداث باند جدید فرودگاه کرمان از مهم‌ترین اقدام‌های سال۹۸ بود. 

قاسم زاده  با بیان اینکه طول باند فعلی فرودگاه ۳ هزار و ۸۶۰ متر است، ۳ تاکسی وی دارد و هواپیماهای پهن پیکر می‌تواند در آن نشست و برخاست کنند. افزود: در حال حاضر فرودگاه کرمان ۶ جای پارک برای هواپیما دارد و در طرح توسعه و احداث ترمینال جدید کرمان این تعداد به ۱۲ پارکینگ خواهد رسید.

وی با بیان این که آغاز عملیات توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه نیز از دیگر اقدام‌ها در سال گذشته به شمار می رود، تصریح کرد: در این طرح زیربنای ترمینال داخلی از ۳ هزار متر به ۶ هزار متر افزایش می‌یابد. در حال حاضر، ترمینال داخلی در ساعات پیک ظرفیت پذیرش یک ایرباس A۳۰۰ را دارد.

مهمترین اقدام‌های انجام شده در سال گذشته

او دیگر اقدام‌های انجام شده طی سال گذشته را این گونه برشمرد: استریپ سازی و ایمن سازی باند فرودگاه سیرجان، تعویض دیزل ژنراتورهای برق اضطراری در فرودگاه‌های کرمان، جیرفت و رفسنجان، نصب و راه اندازی روشنایی سطوح عوامل پروازی فرودگاه جیرفت و رفسنجان از جمله اقدام‌های مهمی اند که سال گذشته در فرودگاه‌های کرمان انجام شدند.

وی ادامه ادامه داد: علاوه بر این ایمن سازی و استریپ سازی باند فرودگاه بم، تعویض فرستنده به گیرنده‌های ایستگاه‌های RCAG و ایستگاه کمک راهبری فرودگاه‌های بم و سیرجان، تعویض فرستنده به گیرنده های برج مراقبت فرودگاه‌های کرمان و جیرفت، بهسازی فرودگاه کرمان و نصب گراند چک دستگاه DVOR DME فرودگاه کرمان را می توان به موارد بالا اضافه کرد.

اولویت برنامه‌های سال جدید

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به برنامه‌های سال جدید گفت: تکمیل و بهره‌برداری از باند جدید فرودگاه کرمان، نصب و راه اندازی روشنایی و نصب و راه اندازی ILS باند جدید، تکمیل و بهره برداری از طرح توسعه و بهسازی ترمینال داخلی فرودگاه کرمان، تکمیل و بهره‌برداری از پست پاساژ روشنایی باند جدید، بهسازی سطوح عوامل پروازی فرودگاه‌های بم و سیرجان و آغاز عملیات احداث ترمینال جدید فرودگاه کرمان از شاخص‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های فرودگاه‌های استان کرمان در سال جدید به شمار می روند.

فعالیت‌ها در حوزه هوانوردی عمومی

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان در پاسخ به این که در حوزه هوانوردی عمومی چه اقدام‌هایی صورت گرفته است، گفت: فرودگاه بین المللی کرمان با استقرار یک دانشگاه علمی- کاربردی در رشته های آموزش خلبانی، مهمانداری و تعمیر و نگهداری و نیز دو آموزشگاه خلبانی، یکی از مراکز بزرگ توسعه هوانوردی عمومی محسوب می‌شود.

او با اشاره به این که یکی از مواردی که در حوزه هوانوردی عمومی در فرودگاه کرمان پیگیری می‌شود، راه‌اندازی ایرتاکسی است، اظهار کرد: با توجه به گسترده بودن استان کرمان و دارا بودن ۵ فرودگاه زمینه انجام این کار فراهم است و امیدواریم این امر در سال جدید و با همکاری بخش خصوصی به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر این که تقاضا برای ایرتاکسی در استان کرمان وجود دارد، تصریح کرد: مشکل اصلی نبود ناوگان مناسب است. وزیر راه و شهرسازی نیز به دنبال تقویت این بخش است تا بتوان از ظرفیت‌های موجود برای راه اندازی ایرتاکسی استفاده کرد.

افزایش پروازها در سال جدید

قاسم زاده با اشاره به پروازهای فرودگاه‌های کرمان عنوان کرد: سال گذشته برخی از مسیرهای فرودگاه کرمان افزایش پرواز داشته است، در فرودگاه‌های اقماری نیز تعداد پروازها افزایش یافت. برای امسال هم برنامه داریم بعد از اتمام شرایط فعلی و ریشه کن شدن ویروس کرونا در دو بخش افزایش پروازهای داخلی و نیز بین المللی و نیز توسعه گردشگری استان کرمان اقدام‌هایی را انجام دهیم.

وی افزود: راه اندازی پرواز به استانبول در برنامه فرودگاه و نیز استاندار کرمان قرار دارد و در مسیرهای داخلی نیز راه اندازی پرواز به زاهدان، چابهار، کیش و یکی از نقاط شمالی کشور را در برنامه داریم.