شناسهٔ خبر: 80086 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد

آزاد راه اصفهان – شیراز مجوز هیات وزیران را گرفت/ مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی/ دو شهر تاریخی و توریستی بهم نزدیک می شوند

ازاد راه اصفهان شیراز مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از اخذ مجوز هیات وزیران با مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی، جهت ساخت آزاد راه اصفهان – شیراز خبر داد و گفت: این آزادراه در محدوده استان اصفهان (سه راهی مبارکه تا ایزدخواست) به طول 114.5 کیلومتر است که با برآورد ۸۱۰۰ میلیارد ریال یکی از طولانی‌ترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رساني راه و شهرسازي استان اصفهان، علیرضا قاری قرآن اذعان داشت: اهمیت پروژه آزاده اصفهان- شیراز در اتصال این دو شهر گردشگرپذیر به یکدیگر خلاصه نمی‌شود، مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور از خط اتصال این دو کلانشهر به هم می‌گذرد و بهره برداری از این آزادراه می‌تواند علاوه بر کوتاه کردن مسیر سفر از شمال به جنوب کشور، ‌صرفه‌جویی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریالی را با کاهش در"مصرف سوخت، استهلاک خودروها، تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و سوانح رانندگی" به همراه داشته باشد.  

وی با اشاره به اینکه آزاد راه اصفهان-شیراز بخشی از کریدور آزادراهی شمال- جنوب است، گفت‌: افزایش ایمنی و کاهش خسارات جانی به میزان تقریبی 5درصد، همچنین کاهش خسارت سالانه ناشی از سوانح به میزان تقریبی 187 میلیارد ریال از دیگر ویژگی‌ها و مزایای تکمیل این مسیر آزادراهی است.  

عليرضا قاري قرآن با بیان اینکه ساخت آزاد راه اصفهان –شیراز موجب می شود زمان سفر در این مسیر به سه ساعت و 40 دقیقه کاهش یابد اظهار داشت: فاصله اصفهان(سه راهی مبارکه) تا شیراز از مسیر بزرگراهی کنونی 459 کیلومتر است و در حال حاضر زمان سفر در این مسیر 5 ساعت ونیم به طول می انجامد. اما با احداث آزاد راه اصفهان شیرازطول مسیر به 372 کیلومتر کاهش می یابد.  

وی ادامه داد: با کوتاه شدن مسیر، کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سواری 110 دقیقه، برای اتوبوس 115 دقیقه و برای وسایل نقلیه باری 140 دقیقه خواهد بود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ترافیک عبوری خودروها از محور موجود روزانه 17 هزار خودرو است عنوان کرد: کوتاه شدن فاصله به میزان 87 کیلومتر بین این دو شهر تاریخی و توریستی سبب می شود مصرف سوخت به میزان 136 میلیون لیتر کاهش یابد.   

او همچنین اذعان داشت: تصادف های جاده ای برون شهری، خسارت های سنگین مالی بر سیستم اقتصادی کشور (به طور اعم) و بر مصدومین و افرادی که به نحوی با تصادف در ارتباط بوده اند (به طور اخص) وارد می سازد. که همین موضوع لزوم احداث راه ایمن را نشان می دهد و در همین راستا ساخت آزاد راه اصفهان-شیراز موجب کاهش تصادفات در مسیر کریدور شمال به جنوب می شود.   

قاري قرآن بیان کرد: آزاد راه اصفهان - شیراز در محدوده استان اصفهان (سه راهی مبارکه تا ایزدخواست) با برآورد ۸۱۰۰ میلیارد ریال، مجوز هیئت وزیران با مشاركت 70 درصدی بخش خصوصی را اخذ کرد و در حال مطالعه و انتخاب سرمایه گذار است. طول این قطعه از آزادراه 114.5 کیلومتر است و در حال حاضر این فاصله بزرگراهی 126 کیلومتر بوده که با تکمیل آزادراه علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، فاصله این دو نقطه نسبت به مسیر فعلی 13 کیلومتر کاهش می یابد.   

وی ادامه داد: از نظر فنی تعداد پل های بزرگ این قطعه 15 دستگاه، تعداد تونل ها 2 دستگاه، طول کل پل ها 403 متر وحداکثر شیب طولی 5درصد است. مطالعات فازهای 1 و 2 مسیر بر اساس شرح خدمات همسان و مطالعات زیست محیطی و پدافند غیر عامل این قطعه توسط مهندسین مشاور فربر صورت پذیرفته است و در حال انتخاب سرمایه گذار توسط شرکت ساخت وتوسعه زیر بناهای حمل ونقل کشوربا مشارکت 70در۱د بخش خصوصی است.  

مدیر کل راه و شهرسازی استان در پایان گفت: شهرهای اصفهان و شیراز دو مقصد مهم گردشگری برای هموطنان و گردشگران خارجی محسوب می‌شوند و احداث آزادراه اصفهان - شیراز علاوه بر مزیت‌های یک راه ایمن، مسیر را کوتاه کرده و مسیر این دو شهر را با داشتن جاذبه‌های باستانی و طبیعی به مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.