شناسهٔ خبر: 80413 - سرویس وزارتی

بین وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی به امضا رسید

توسعه سامانه‌های هوشمند نظارتی و ثبت تخلفات در جاده‌ها

امضای تفاهم نامه همکاری وزارت راه وشهرسازی با نیروی انتظامی تفاهم نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی با نیروی انتظامی به منظور ارتقای ایمنی راه ها با هدف کاهش تصادفات رانندگی و جان باختگان آن به میزان ۱۳۰۰ نفر در هر سال در راه های برون شهری و توسعه سامانه های هوشمند نظارتی و ثبت تخلفات در جاده ها به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهم نامه همکاری مشترک نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی  در خصوص توسعه سیستم ها و سامانه های هوشمند نظارتی و ثبت تخلف و ترددهای جاده ای به امضا رسید.

این تفاهم نامه در راستای ارتقای ایمنی عبور و مرور در حمل و نقل جاده ای، تقویت نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی در راه ها و به منظور افزایش نظم و انضباط ترافیکی، کاهش تصادفات رانندگی و جان باختگان آن و ساماندهی و هماهنگی برای توسعه سامانه های کنترل و نظارت هوشمند جاده ای به امضای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی رسید.

از جمله اهداف این تفاهم نامه که در ۶ ماه تنظیم شده است ارتقای ایمنی راه ها با هدف کاهش تصادفات رانندگی و جان باختگان آن به میزان ۱۳۰۰ نفر در هر سال در راه های برون شهری مطابق هدف گذاری بر اساس اسناد بالادستی است.  

این اهداف از این طریق کاهش نقاط و مقاطع پرتصادف در شبکه راه های کشور، افزایش انضباط ترافیکی و کنترل تردد وسایط نقلیه در معابر برون شهری کشور، توسعه سامانه‌های هوشمند نظارتی و ثبت تخلف و ترددهای جاده ای، ارتقای سطح تعامل، همکاری و تبادل اطلاعات پیرامون مسائل و مشکلات شناسایی شده در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، و پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی حمل و نقل قابل دستیابی است.

تعهدات وزارت راه و شهرسازی در این تفاهم‌نامه در ۱۳ بند و تعهدات نیروی انتظامی نیز در ۱۴ بند در این تفاهم‌نامه موردتاکید قرار گرفته است.

بخشی از تعهدات وزارت راه شامل مشارکت مادی و معنوی وزارت راه و شهرسازی با ناجا برای ایجاد زمینه همکاری وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صدا و سیما، بیمه مرکزی به استناد بند الف ماده ۱۰۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی مبنی بر کاهش ۳۱ درصدی جان باختگان ناشی از تصادفات به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه به منظور ایجاد یک پویش ملی برای کاهش تصادفات و جان باختگان در معابر درون شهری و برون شهری کشور است.

همچنین بخشی از تعهدات نیروی انتظامی نیز شامل ارسال برخط اطلاعات تصادفات، وسایل نقلیه، راننده و داده های متناسب ثبت شده در کروکی تصادفات با مختصات جغرافیابیی تصادف به ساماه جامع ثبت سوانح حمل و نقل است.

در این تفاهم نامه تعهدات سامانه ای طرفین به صورت وب سرویس بوده و مسئولیت صحت، به روز بودن، جامع و کامل بودن و حفظ اطلاعات به عهده طرفین است. همچنین ارسال اطلاعات از سوی طرفین به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه بوده و در صورت بروز نقص فنی یا وقفه در ارایه سرویس دهی هریک از طرفین باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند.

بر اساس این تفاهم‌نامه کارگروه اجرایی ده روز پس از امضای تفاهم نام توسط نمایندگان تام‌الاختیار هریک از طرفین تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود.