شناسهٔ خبر: 80415 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه با ناجا تاکید کرد

حمل و نقل هوشمند توسعه می‌یابد/ تکمیل زیرساخت های لازم برای ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای در همکاری وزارت راه با پلیس/مبادله اطلاعات با ناجا برای مهار قاچاق کالا و ارز

امضای تفاهم نامه همکاری وزارت راه وشهرسازی با نیروی انتظامی وزیر راه و شهرسازی بر توسعه حمل و نقل هوشمند تاکید کرد و از فراهم شدن و تکمیل زیرساخت‌ها برای همکاری وزارت راه با پلیس به منظور ارتقای ایمنی جاده ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی با نیروی انتظامی به منظور ارتقای ایمنی و ساماندهی عبور و مرور جاده‌ای، بر تعامل پیوسته و پایدار وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی عبور و مرور جاده‌ای با پلیس و نیروی انتظامی تاکید کرد و گفت:  بخش مهمی از ماموریت های وزارت راه و شهرسازی به شکل ممتد به زندگی مردم متصل بوده است که این نقش با کارآمدی می تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توسعه حمل و نقل هوشمند مورد تاکید دولت است که به همین منظور نیز وزارت راه و شهرسازی در صدد برآمده است تا با توسعه و ایجاد قابلیت‌های جدید در حمل‌و‌نقل، توسعه بار و تردد را مدیریت کند و اینکار را با بهینه سازی مصرف سوخت و ایجاد سامانه های استاندارد، ارتقای ایمنی و کارآیی دنبال می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بر آموزش های همگانی و ضرورت تغییر در برخی از رفتارهای اجتماعی در حمل‌و‌نقل تاکید کرد و توضیح داد: فرهنگ سازی در خصوص حمل‌و‌نقل جاده‌ای با تعاملی که بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس ایجاد می‌شود و به جامعه تسری خواهد یافت، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا رفت و آمدهای روان و ایمن در جاده‌ها برقرار شود.

اسلامی وضع مقررات جدید در حمل‌ونقل و انجام تعهدات وزارت راه و نیروی انتظامی را در راستای حفظ جان و مال مردم، رویکردی ضروری برشمرد و گفت: وضع مقررات جدید و انجام تعهدات برای ارتقای ایمنی در جاده ها، مستلزم ایجاد زیرساخت ها و مبادله اطلاعات است که در این زمینه اقدامات مناسب در دست انجام است.

اسلامی مبادله اطلاعات حمل و نقل جاده‌ای را از سوی وزارت راه و شهرسازی با ناجا، در خصوص کنترل قاچاق کالا و ارز موثر دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی تکالیف قانونی خود را در این بخش تا پایان سال ۹۸ به سرانجام رساند. قاچاق کالا و ارز آفت بزرگی برای اقتصاد کشور است که میتواند با تعامل بیشتر و ارتقای سیستم و هوشمندسازی، کنترل شود. وزارت راه و شهرسازی در این زمینه هزینه های هنگفتی کرده است و هم اکنون این خرسندی وجود دارد که سامانه های هوشمند کنترل حمل و نقل جاده ای فعال است.

وی با اشاره به اینکه روند رو به کاهش تصادفات جاده ای روند مثبتی است و جای خوشحالی دارد، تاکید کرد: اقدامات در خصوص هوشمندسازی کنترل حمل و نقل جاده ای در کاهش تصادفات موثر بوده اما کافی نبوده است و همچنان باید این روند کاهش تصادفات جاده ای ادامه یابد.

عضو کابینه دولت دوازدهم بر شناسایی رانندگانی که رفتارهای پرخطری دارند تاکید کرد و افزود: در تلاش هستیم تا اتوبان تهران- شمال را به اولین اتوبان هوشمند کشور مبدل کنیم. در این اتوبان، رانندگانی که رفتارهای پرخطر در حین رانندگی دارند، شناسایی خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه زمان زیادی صرف شد تا سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض ایجاد شود، گفت: نیاز است تا تضمین هایی در این خصوص ایجاد شود. شاهد بودیم که سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض در چهار اتوبان به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و با راه اندازی این سیستم، حقوق مردم تا حد زیادی تحقق پیدا کرد و در عین حال در زمان و هزینه سوخت، صرفه‌جویی شد.

اسلامی بر تحقق حقوق دولت در راه اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض نیز تاکید کرد و خاطرنشان کرد: تفاهم نامه مشترکی که با نیروی انتظامی به امضا رسیده است اقدامی مشترک است تا وصول مطالبات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و دولت و همچنین نیروی انتظامی تامین شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا سرمایه گذاران بیشتری به سیستم الکترونیکی پرداخت عوارض ملحق شوند. زیرا در اجرای این طرح هم حفاظت از محیط زیست و هم ایمنی حمل و نقل جاده ای تامین خواهد شد.

به گفته اسلامی، در تفاهم نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی با ناجا، منافع ملی، منافع مردم و منافع دولت تامین می شود.