شناسهٔ خبر: 80447 - سرویس جاده‌ای

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

آسفالت و بهسازی ۳۵۰۰ کیلومتر از راه‌های غیر شریانی و روستایی کشور در سال ۹۹

علی خاوری سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی گفت: ۳۵۰۰ كيلومتر از راه های غير شريانی و روستايی کشور در سال ۱۳۹۹ بهسازی و آسفالت می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شعبانعلی خاوری سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی اين سازمان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به نامگذاري سال جاري به عنوان سال جهش توليد از سوي مقام معظم رهبري و همچنين سياست هاي تدوين شده توسط وزیر محترم راه و شهرسازی در حوزه بهسازي و ساخت راه هاي غیر شریانی شامل فرعی و روستايي جدای از روكش راه هاي روستايي، مقرر است ۳۵۰۰ کیلومتر از راه های مذکور و به طور متوسط هر شهرستان هشت کیلومتر با قیود مندرج در قانون برنامه ششم توسعه (ارائه خدمات برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار و راه های عدم تکمیل شبکه) در سال مالی ۹۹ تحت پوشش آسفالت و یا سایر رویه های مناسب کم هزینه قرار گیرد.

 خاوری افزود : همه اعتبارات بخش راه روستایی در سال جاری در حوزه توسعه و بهسازی راه های روستایی ، استاني شده است که با استفاده از سایر ظرفیت‌ها و سرفصل ها بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال می باشد که در این راستا دستورالعمل های لازم برای اجرا به استانها ابلاغ شده است‌.

 وی با اشاره به منابع  اعتباری استانی طرح یاد شده، اظهار داشت: منابع استانی این طرح صرفا برای اجرای رویه تعریف خواهد شد و تاکید بر روشهای آسفالت حفاظتی است که هزینه هر کیلومتر انواع آسفالت حفاظتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه آسفالت گرم است، همچنین تمامي عملیات خاکبرداری و زیر سازی ها با استفاده از امکانات امانی با رعایت مشخصات فنی و تست های آزمایشگاهی انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی اقدامات انجام شده در روستاها و امور زيربنايي از جمله آسفالت اين روستاها را در راستاي رسيدگي به محرومين و توسعه عدالت اجتماعي ياد كرد و افزود: از مجموع حدود ۲۵۰ هزار كيلومتر انواع راه روستايي حدود ۱۱۰ هزار كيلومتر از آن حداقل تاكنون يك بارآسفالت شده است كه حدود ۹۵ درصد اين عدد به بركت انقلاب اسلامی حاصل شده اما تا رسيدن به نقطه مطلوب راه زيادي در پيش  است.

خاوری ضمن تاكيد بر مشاركت استانها در اجراي اين طرح اضافه کرد : سياست سازمان در حوزه نگهداري راه هاي غير شرياني نيز بر پايه مشاركت استوار خواهد بود كه آن هم عمدتا در حوزه اقدامات حفاظتي شامل فوکسیل، چیپ سيل و میکروسرفیسینگ و... صورت خواهد پذیرفت .

 وي بر ضرورت رایزنی با شورای برنامه ریزی و توسعه استانها و شهرستان برای برخورداری بیشتر از اعتبارات استانی توسعه حمل و نقل جاده‌ای که موجب برخورداری بیشتر از سهم مشارکت سازمان در سال جاری خواهد شد، تاکید کرد.