شناسهٔ خبر: 80497 - سرویس هوایی

مديرکل کنترل ترافيک هوايی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور خبر داد

صدور مجوز ۲.۶ ميليون پرواز عبوری از آسمان ايران در سال ۹۸

مسعود نیکبخت مديرکل کنترل ترافيک هوايی از ارايه ۷۰ طرح ورودی و خروجی جديد با وجود تحريم‌ها طی سال ۹۸ خبر داد و گفت:‌ طرح راه اندازی مديريت اطلاعات هوانوردی يکپارچه در سال جاری تکميل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود نیکبخت با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه اداره کل متبوع اش، کنترل ترافیک هوایی است، عنوان کرد: در این راستا سال ۹۸ بالغ بر ۵۵۰ هزار ترافیک شامل پروازهای عبوری، داخلی و نظامی توسط کنترلرهای ترافیک هوایی در فرودگاه‌ها و مرکز کنترل فضای کشور هدایت و کنترل شده است. علاوه بر این وظیفه، اداره‌های این اداره کل نیز اقداماتی را در راستای اهداف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام داده اند که از جمله آنها می توان به موضوع نرم افزار ژئوتیتان برای طراحی مسیرها اشاره کرد.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها امکان تهیه نرم افزار طراحی محقق نشده است، افزود: در عین حال اداره طراحی این اداره کل توانسته با وجود مشکلات موجود، تعداد ۷۰ طرح تقرب فرودگاهی و شش طرح تقرب جدید بر اساس سامانه ILS را در سال ۹۸ ارایه کند که از جمله مهمترین این طرح ها می توان به طرح تقرب فرودگاه رامسر اشاره کرد.

وی همچنین گفت: سال ۹۸ مقدمات اجرای طرح پیاده سازی کنترل کیفیت در راستای استقرار   SMS  با انجام سیستم تضمین کیفیت در اداره‌های اطلاعات هوانوردی و اداره طراحی دستورالعمل‌های پروازی و فرودگاهی انجام شد و در ادامه، امسال این مهم در تمام اداره‌های اداره کل کنترل ترافیک هوایی انجام خواهد شد.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی افزود: سال گذشته تعداد ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۲۹۸ فقره مجوز پروازی، جهت پرواز عبوری برنامه‌ای و نیز ۱۱۳ هزار و ۸۷ مجوز برای پروازهای عبوری غیر برنامه‌ای صادر شد.

نیک بخت همچنین به بهسازی برج کنترل فرودگاه شیراز و آغاز بهسازی برج‌های کنترل ترافیک هوایی فرودگاه‌های مشهد و مهرآباد اشاره کرد و گفت: سال ۹۸ به منظور اجرای منشور ایمنی ابلاغی از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص پیاده‌سازی مولفه‌های ایمنی در سامانه یکپارچه مراقبت با همکاری اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات اقدامات لازم انجام شد که این اطلاعات در سامانه مدیریت ایمنی شرکت نیز قابل استفاده است.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر اقدامات انجام شده می توان به افتتاح مراکز فرعی جست و جو و نجات فرودگاه های زاهدان، اصفهان و بندرعباس و خرید یک دستگاه خودروی مرکز اصلی جستجو و نجات برای تجهیز سامانه سیار جستجو و نجات هوایی اشاره کرد.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی همچنین از برنامه‌ریزی برای اجرای سامانه الکترونیکی گزارش روزانه مرکز کنترل در سال ۹۹ خبر داد.

او همچنین به اجرای پروژه بازطراحی فضای کشور اشاره و عنوان کرد: این مهم در سال جاری در فرودگاه مهرآباد و افزایش تعداد موقعیت‌های کاری به منظور کاهش حجم کاری کنترلرها و امکان تماس راحت‌تر برای خلبانان در دستور کار قرار دارد که متعاقب آن ارتقای ایمنی پروازها را در پی خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، نیک بخت با اشاره به آغاز طرح راه اندازی مدیریت اطلاعات هوانوردی یکپارچه در سال ۹۸ از تکمیل این طرح در سال جاری خبر داد.