شناسهٔ خبر: 80574 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

توسعه ۱۲۰۰ کیلومتری شبکه ریلی تا پایان دولت/ سهم ریل از ترانزیت افزایش می‌یابد/ هدف‌گذاری تولید ۲۰۰۰ ناوگان ریلی در سال جهش تولید

آیین بهره‌برداری از ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل وزیر راه و شهرسازی از توسعه ۱۲۰۰ کیلومتری شبکه ریلی تا پایان دولت خبر داد و گفت: سهم ریل از ترانزیت کالا افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه دهم اردیبهشت‌ماه در آیین بهره‌برداری از ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل گفت: هدفی که ما در سال جهش تولید دنبال می‌کنیم را شاید بتوان در این شعار معنادار بیان کرد که سال ۹۹ برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سالی است که بهینه‌تر، ایمن‌تر، سریع‌تر و اقتصادی‌تر بتوانیم حمل و نقل ریلی را در کشور به منصه ظهور برسانیم.

او کاهش مدت خواب واگن‌ها و قطارها، بالا بردن ضریب ایمنی نقل و انتقالات و استفاده حداکثری از توان مویرگی راه‌آهن را از جمله مواردی خواند که بهینه‌سازی شده و می‌شوند و بر ضرورت سرعت گرفتن بازسازی خطوط، افزایش ضریب ایمنی در تقاطع‌های ریلی و ساخت خطوط دوم برای بالا بردن ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهینه سازی انجام‌شده در خط آهن میانه-بستان‌آباد عنوان کرد:  انشاالله در سال جاری ادامه این مسیر تا تبریز نیز بهره‌برداری می‌شود، مدت سیر قطار در این مسیر به میزان ۵/۵ ساعت کاهش می‌یابد؛ همچنین راندمان حرکت قطارها بیشتر خواهد شد و به‌معنای واقعی کلمه، شاهد اقتصادی‌تر شدن سیر ناوگان ریلی و مسافری خواهیم بود.

او گفت: شرکت راه‌آهن باید بازسازی خطوط، بهینه‌سازی و بازسازی واگن‌ها و لکوموتیوها را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهد تا دورانی که قطارها کمتر آراسته بودند را فراموش کنیم. ناوگان ریلی باید با سرعت خوب و مطمئن و حداقل تاخیر حرکت کند و انشاالله با تحقق این موارد، شاهد جهش تولید و گسترش حمل و نقل ریلی در داخل کشور و مسیرهای ترانزیتی باشیم.

اسلامی ایام کرونا را فرصت بسیار خوبی برای بازسازی، ایمن‌سازی خطوط ریلی خواند و زبر لزوم یباسازی واگن‌ها به صورت جدی برای رضایت مسافران تاکید کرد.

اسلامی رشد ۲۵ درصدی سهم ریل در جابه‌جایی بار در دوره ۳۵ روزه را در دوره ۳۵ روزه یک گام مثبت برای تحقق اهداف تعریف شده در این حوزه خواند و بیان کرد: امسال می‌توانیم سهم بیشتری را در ترانزیت بار داشته باشیم و سهم ریل را در حمل بار افزایش دهیم. ما امیدواریم در سال جاری و تا قبل از پایان دولت، ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی کشور اضافه کنیم. شرکت راه‌آهن متعهد است حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی را بهره‌برداری برساند. 

او تکمیل پروژه‌های خط دوم را از دیگر دستورکارها در حوزه ریلی برشمرد و خاطرنشان کرد: خطوط ریلی بافق به اصفهان و کرج به قزوین از جمله خطوط مهمی هستند که دو خطه شدن آن‌ها به زودی عملیاتی می‌شود. 

وزیر راه و شهرسازی مجموع خط دوم ریلی که باید اجرایی شود را ۸۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین خطی که هم‌اکنون با ترافیک سنگینی روبه‌رو شده بافق به تربت‌حیدریه است که باید هرچه سریعتر خط دوم آن ایجاد شود و ما تلاش خواهیم کرد با توسعه زیرساخت‌ها خط دوم این محور را بهره‌برداری کنیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی وارد شبکه شد و دستیابی به دو هزار ناوگان جدید ریلی از اهداف سال جاری است تا بدین ترتیب شاهد راه آهنی با حداکثر توسعه‌یافتگی و کارآمدی در کشور باشیم.