شناسهٔ خبر: 80685 - سرویس هوایی

حمله کرونا به صنعت هوانوردی ادامه دارد؛

خطر بیکاری در کمین خلبانان جهان/ دنیا با مازاد خلبان روبرو شد

خلبانان بیکار کاهش پروازهای ایرلاین های جهان به دنبال همه گیری ویروس کرونا، سبب ایجاد مازاد عرضه در بازار کار خلبانان شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیش از شروع سال جدید میلادی، کمبود خلبان یکی از مشکلات اصلی صنعت هوانوردی در جهان بود. اما تاثیر ویروس کرونا بر ایرلاین ها باعث شده این کمبود، به مازاد تبدیل شود.

آنطور که سایت «سیمپل فلایینگ» نوشته است، دست و پا زدن ایرلاین های جهان برای نجات از این بحران، حتی باعث شده برخی از خلبانان شغل خود را از دست بدهند. طبق پیش بینی ها، ممکن است صنعت جهانی هوانوردی نتواند تا سال ۲۰۲۳ به وضعیت پیش از کرونا بازگردد، و البته این پیش بینی، حاصل دیدگاه های خوشبینانه است. اگر اینطور باشد، وضعیت برای دانشجویانی که در حال فراگیری خلبانی هستند، چندان مطلوب نخواهد بود.

این بحران باعث شده بسیاری از ایرلاین های جهان، تعدیل نیرو را در دستور کار خود قرار دهند و صدالبته که خلبانان نیز از این مساله مستثنی نبوده اند. به عنوان مثال، هواپیمایی ایرنیوزیلند، در ماه آپریل سال جاری ۴۰۰ نفر از خلبانان خود را تعلیق کرد، و یا هواپیمایی نروژی، ۷۳۰۰ نفر کارکنان خود را که خلبانان را نیز شامل می شد، از کار برکنار کرد.

اخراج، تنها تهدید پیش روی خلبانان نیست. برخی ایرلاین ها نیز برای گذر از بحران، کاهش دستمزدها را در پیش گرفتند. در هفته ای که گذشت، هواپیمایی لوفتانزا به خلبانان خود پیشنهاد داد تا در ازای موافقت با کاهش ۴۵ درصدی دستمزد خود برای دو سال آینده، موقعیت شغلی خود را حفظ کنند.

البته این پیشنهاد باید برای خلبانان خوشآیند باشد، چراکه به گزارش سایت «فلایت گلوبال»، لوفتانزا، ایرلاین حامل پرچم آلمان و یکی از بزرگترین ایرلاین های اروپا، اعلام کرده است که ناوگان این شرکت در تابستان زمینگیر خواهد ماند و برنامه پروازی خود را با نگاه خوشبینانه، در پاییز سال جاری آغاز خواهد کرد.

این وضعیت، در کنار خلبانان فعلی، دانشجویان خلبانی را نیز نگران کرده است، کسانی که با صرف هزینه های کلان در حال آموزش خلبانی هستند، اما در آینده به بازاری پا خواهند گذاشت که با مازاد عرضه نیروی کار از سوی خلبانان روبرو است. باید دید که آیا گذر زمان، می تواند این مشکل را حل کند، و یا سال ۲۰۲۰ نقطه عطفی برای شغل خلبانی خواهد بود.