شناسهٔ خبر: 80802 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبر داد

رشد ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی/ خروج ۹۰ درصد کالاهای ورودی به بندر در پایان سال ۹۸/ تخلیه و ارسال بار در ایام کرونا در کمتر از ۳ روز در بندر شهید رجایی

عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: استفاده از حمل و نقل چند وجهی یکی از اولویت‌ها در بندر شهید رجایی بوده و به واسطه آن قطعا شاهد رشد و توسعه حمل و نقل،‌ بازار و کاهش هزینه های تمام شده کالا خواهیم بود.

اله مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر مجموعه اقدامات انجام گرفته در بندر شهید رجایی جهت تسریع در روند تخلیه و بارگیری کالاها به خصوص کالای اساسی اظهار داشت: در سال ۹۸ تخلیه و بارگیری انجام گرفته در بندر شهید رجایی ۹۵ میلیون تن بود که از این میزان طبق آمار ۲ میلیون تن به کالای اساسی مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: این میزان، رشد تقریبی ۱۵۰ درصدی را در عملیات تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ نشان می داد که ۹۰ درصد این کالاها در سال گذشته از بندر خارج و به مقاصد مصرف حمل شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه همزمان با شیوع ویروس کرونا، ترخیص کالاها و به خصوص کالاهای بهداشتی جهت مبارزه با این ویروس به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: با این دستور و با همکاری با گمرک جمهوری اسلامی ایران و کلیه عوامل بندری و دیگر دستگاه‌های مرتبط،عملیات تخلیه بار به محض ورود به بندر آغاز می شود.

وی ادامه داد: با این همکاری مدت زمان تخلیه کشتی‌ها در بندر و ارسال بار به مقاصد هدف تا به امروز به کمتر از ۳ روز رسیده و این تسریع و سرعت بخشی همچنان ادامه دارد.

عفیفی‌پور در ادامه گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز (۱۷ اردیبهشت) بالغ بر ۵ میلیون تن کالا در بندر تخلیه شده است که ۵۰ درصد این کالاها صادراتی محسوب می‌شود. ۵۰۰ هزار تن از این میزان اعلام شده که تا به امروز در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده مربوط به کالای اساسی است.

وی افزود: در بندر شهید رجایی عمده بار تخلیه و بارگیری شده در بحث کالاهای اساسی مربوط به گندم است که تا به امروز نزدیک به ۴۵۰ هزار تن از این محصول در بندر تخلیه شده است. خوشبختانه در این زمینه با همکاری خوب گمرک و صاحبان کالا بخش عمده‌ای از گندم‌ها به صورت حمل یکسره و از طریق ریل و بندر به مقاصد ارسال شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درخصوص اینکه میزان ماندگاری کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی چه میزان بوده و در چه بازه‌ای این بار برای ارسال به مقاصد هدف خارج می‌شود، گفت: درخصوص کالاهای اساسی معمولا با سرعتی که روند تخلیه و بارگیری پیدا کرده، این اتفاق در بندر به طور متوسط کمتر از یک ماه رخ می‌دهد.

وی افزود: در بحث گندم و ۴۵۰ هزار تن گندمی که در این بندر تخلیه شده بعضا خروج آن‌ها از بندر زیر ۲۴ ساعت بوده است.

وی تاکید کرد: روزانه بالغ بر ۴ هزار کامیون برای حمل کالاهای صادراتی و وارداتی از اقصی نقاط کشور به بندر شهید رجایی رفت و آمد داشته و خوشبختانه با توجه به نبود گزارشی درباره آلودگی به کرونا، به فعالیت های بندر طی شبانه روز  به بهترین شکل در حال انجام است. در واقع خدمات در تمام مدت ۲۴ ساعت روز در حال انجام بوده و هیچ فعالیتی متوقف نشده است.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تاکید بر توسعه حمل و نقل چند وجهی به عنوان راهبردی مهم در بنادر کشور به خصوص بندر شهید رجایی برای تحقق شعار «جهش تولید»‌در سال ۹۹ تصریح کرد:‌ بدون شک باید از همه شقوق حمل و نقل به خصوص ریلی بهره برده شود تا کالاهای صادراتی با کمترین هزینه و آلودگی و بیشترین سرعت به کشور وارد و یا از آن خارج کنیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر به واسطه این اولویت و نگاهی که به این مساله وجود داشت، بعد از ۱۵ سال و در ابتدای سال ۹۹ برای اولین بار موفق شدیم که مجددا تخلیه مستقیم کالا از کشتی به واگن را برای ارسال گندم شاهد باشیم.

وی ادامه داد: همین مساله باعث شد تا بتوانیم کمتر از ۲۴ ساعت کالای اساسی وارد شده به کشور را از بندر خارج کنیم. به این شکل کمک شایانی شد تا هزینه نگهداری کالا، حمل از کشتی و ارسال آن به انبار حذف شود. اتفاقی که در بندر شهید رجایی مورد توجه صاحبان کالا قرار گرفته و خوشبختانه سازمان بنادر و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی همکاری بسیار خوبی در این زمینه با هم داشته اند.

وی در پایان گفت: قطعا از این محل و استفاده از حمل و نقل چند وجهی در بنادر می‌تواند کمک شایانی به توسعه حمل و نقل، بازار و کاهش هزینه‌های تمام شده کالاهای مصرفی کند.