شناسهٔ خبر: 80850 - سرویس مسکن و شهرسازی

در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات تشریح شد

زلزله نیمه شب تهران، به احتمال بسیار زیاد زلزله اصلی بوده است/ثبت ۱۰ پس لرزه بزرگ تر از ۲.۵ بعد از زلزله ۵.۱ تهران/بزرگ ترین پس لرزه ۳.۹/ زلزله تهران مرتبط با فعالیت آتشفشان دماوند نیست

مصاحبه ـ بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات تکمیلی زلزله ۵.۱ تهران را اعلام کرد و گفت: با توجه به پس لرزه هایی که در حال رخداد است، زلزله ۵.۱ زلزله اصلی بوده و احتمال اینکه پیش لرزه اس برای زلزله بزرگتر باشد، بسیار اندک است.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین نتایج بررسی های تکمیلی در خصوص زلزله ۴۸ دقیقه بامداد ۱۹ اردیبهشت تهران را اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اينكه لرزش زلزله تهران را ساكنان استان هاى البرز، سمنان و مازندران حس كردند، گفت: بررسى ها نشان مى دهد زلزله ٢.٩ دماوند در ساعت ٢٣:٣٠ پيش لرزه زلزله ٥.١ تهران محسوب مى شود.

بيت اللهى از ثبت ١٠ پس لرزه با بزرگى بيش از ٢.٥ برای زلزله اصلى تهران خبر داد كه به گفته وى بزرگترين پس لرزه با بزرگى ٣.٩ به ثبت رسيد.

وى توضيح داد: وقوع پيش لرزه، پس لرزه و زلزله اصلى همه در امتداد گسل مشا در حدود ٧ كيلومترى شمال شهر دماوند و نزديك به روستاى مشا بوده است.

به گفته عضو هيات علمى مركز تحقيقات، فعاليت گسل مشا موجب رخداد زلزله تهران است. همچنين محدوده شرقى تهران، جایی که گسل شمال تهران و گسل مشا با هم تلاقی می کنند در جنوب لواسانات است که زون فعالی محسوب می شود.

بیت اللهی ادامه داد: در ۱۴ سال گذشته ۸۲۰ زلزله متعدد و متمرکز بالای ۲.۵ به شعاع ۱۰۰ کیلومتری این زلزله در آن منطقه به وقوع پیوست که عمده آنها در شرق و شمال شرق تهران بوده است.

وی تصریح کرد: زون شرقی تهران، زون فعالی است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا زلزله رخداده می تواند نتیجه فعالیت آتشفشان دماوند باشد یا خیر؟، گفت: خصوصیات زلزله های مربوط به فعالیت آتشفشانی، پخش زلزله به شکل دایره ای در اطراف خود است. در حالیکه زلزله رخداده، پراکنش به شکل خطی روی گسل مشا است، به نظر می رسد زلزله تهران مرتبط با فعالیت های آتشفشانی نیست.

بیت اللهی ادامه داد: با توجه به پس لرزه هایی که در حال رخداد است، زلزله ۵.۱ زلزله اصلی بوده و احتمال اینکه پیش لرزه ای برای زلزله بزرگتر باشد، بسیار اندک است. 

وی بر لزوم هوشیاری مسئولان و مردم تاکید کرد.