شناسهٔ خبر: 8101 - سرویس جاده‌ای

مستند «راه امید» ویژه آزادراه شیراز- اصفهان ؛

تأکید آخوندی بر «معماری راه‌ها»/ هدفگذاری توسعه شبکه ‌آزادراهی به بیش از ۵ هزار کیلومتر

بازدید وزیر از آزادراه شیراز- اصفهان مستند «راه امید» ویژه آزادراه شیراز – اصفهان شب گذشته از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مستند «راه امید» ویژه آزادراه شیراز – اصفهان شب گذشته از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که مربوط به گزارش مبسوطی از بازدید اخیر وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های راهسازی استان فارس بود.

در ابتدای مستند راه امید بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب پخش شد و ایشان فرمودند: «هیچ چیزی وجود ندارد که ما بگوییم استعداد ایرانی و نخبه ایرانی قادر به ایجاد آن، تولید آن، ساخت آن نباشد مگر اینکه زیرساخت آن در کشور وجود نداشته باشد. »

در ادامه، بخشی از سخنان رئیس جمهور در مراسم روز تحلیف پخش شد که گفت «سرمایه این دولت در مسیر پیش‌رو اتکا به خداوند، اعتماد به مردم گرانقدر ایران و بهره‌گیری از همه سرمایه های طبیعی و انسانی این مرز و بوم است. »

همچنین در ادامه این مستند بخشی از سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حوزه توجه به بخش خصوصی به نمایش گذاشته شد٬ وی یادآور شد: «بالندگی اقتصاد ملی، افزایش قدرت رقابت اقتصاد ملی و توسعه اقتصاد ملی فقط‌ وفقط بر بال بخش خصوصی استوار است و نه غیر.»

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در سفری که حدود یک‌ماه پیش به استان فارس داشت در سخنرانی خود در جمع مردم این استان به آزادراه شیراز – اصفهان نیز اشاره کرد که بخشی از آن در مستند شب گذشته به تصویر کشیده شد؛ در این مراسم رئیس جمهور خطاب به مردم استان فارس گفت: «جاده و آزادراه شیراز به اصفهان که تا امروز حدود ۲۳ درصد پیشرفت دارد می‌تواند راه شیراز به اصفهان را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کوتاه کند، البته این یک پروژه بزرگ چندساله است اما دستور داده شد تا روند اجرای آن تسریع شود. »

وزیر راه و شهرسازی که چهارشنبه ۶ خرداد امسال به استان فارس سفر کرد از آخرین وضعیت پروژه‌های راهسازی این استان و همچنین آزادراه شیراز – اصفهان بازدید کرد و ضمن رضایت از روند پیشرفت این پروژه گفت: «در کل مسیر ۷۰ درصدی خاکبرداری و ۳۰  درصد خاکریزی انجام شده و بخش عمده ای از ابنیه فنی و دیوار حایل مسیر نیز احداث شده است. این پروژه در مجموع بین ۲۸ تا ۳۰ درصد پیشرفت دارد و رئیس جمهور در سفر استانی به شیراز دستوری مبنی بر تسریع در ساخت پروژه صادر کرد. »

آخوندی در جریان این بازدید افزود: «امیدواریم در روسازی محور نوآوری‌هایی در پروژه داشته باشیم و بتوانیم بخشی از روسازی آزادراه بتنی شود که این اقدام هزینه کمتری را در مرحله نگهداری تحمیل می کند. »

در ادامه این مستند حسن احمدی‌نوری معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز درباره این آزادراه گفت: «این آزادراه به طول ۲۱۰ کیلومتر است که در امتداد بزرگراه تهران- اصفهان از منطقه ایزدخواست آغاز و به بزگراه سپیدان به شیرا زمتصل می شود؛ این آزادراه در مقایسه با سایر آزادراه‌های در حال ساخت بیشترین طول را به خود اختصاص داده است. با احداث این آزادراه در سال اول بهره برداری   ۳۳۶ لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود».

همچنین مهندس رجاء نماینده سرمایه گذار در این پروژ گفت: «با احداث این آزادراه مسافت اصفهان به شیراز از ۶ ساعت به ۳ ساعت کاهش می‌یابد و دسترسی بسیار مناسب و راحتی را فراهم می کند؛ محیط اطراف آزادراه از زیبایی فوق‌العاده ای برخوردار است و دو سد بزرگ درودزن و ملاصدرا در حاشیه آزادراه هستند. »

وی درباره زمان بهره برداری از این پروژه اظهار کرد: «اگر بهترین شرایط اقتصادی را داشته باشیم و ۷۰۰ میلیارد تومان در دو مرحله (۳۵۰میلیارد تومان در هر مرحله) به پروژه تزریق شود طی دو سال به بهره برداری می رسد و در صورتی که ۲۵۰ میلیارد تومان در هر مرحله تزریق شود پروژه در مدت سه سال قابل بهره برداری است که امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم این آزادراه را به اتمام برسانیم»

در ادامه این مستند بخشی از اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص توجه به معماری جاده پخش شد؛ آخوندی گفت: «خواهش من این است که به مفهوم معماری راه بپردازیم. همه سیستم مدیریت جاده را از هم اکنون اجرا کنند و جاده در وضعیت کامل بهره برداری شود».

آخوندی با بیان اینکه «اساسا بخش عمده ای از توسعه حمل و نقل باید در شبکه بزرگراهی و آزادراهی باشد» گفت: « شبکه های حمل و نقل محلی بدون داشتن شبکه های آزادراهی، کارایی لازم را ندارند و در جهت شبکه آزادراهی کشور غنی نیستیم چراکه در مجموع فقط ۲۲۰۰ کیلومتر طول شبکه آزادراهی کشور است،  به همین دلیل احداث ۱۱۰۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم و در سه ماه گذشته نیز مصوبه احداث ۱۰۰۰ کیلومتر آزادراه از هیات وزیران تصویب شد تا در آینده طول آزادراه های کشور را به بیش از ۵ هزار کیلومتر برسانیم. »/