شناسهٔ خبر: 81107 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری خبر داد

۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجرای طرح سراسری لکه‌گیری و روکش آسفالت راه‌های شریانی استان/اتمام طرح حداکثر تا مرداد امسال

جاده های چشم نواز - چهار محال و بختیاری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اعلام اینکه طرح سراسری لکه‌گیری و روکش آسفالت راه‌های شریانی استان ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از اتمام طرح حداکثر تا پایان مرداد امسال خبر داد.

عزیزالله روشن مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقدامات آن اداره کل را در اجرای طرح سراسری لکه‌گیری و روکش راه‌های شریانی و ارتقای کیفی روکش آسفالت راه های استان، اعلام کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری گفت: حوزه های راه های استان ۳۷۳۲ کیلومتر است که حدود ۸۶۰ کیلومتر آن راه شریانی، ۲۹۰ کیلومتر راه فرعی است ۹۰۰ کیلومتر جاده های خاکی و شوسه و بقیه آسفالت است.  

روشن با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و بارندگی های اخیر، اجرای طرح را اندکی با تاخیر مواجه کرد، افزود: هم اکنون لکه گیری راه ها در مناطقی که دچار آب شستگی شدند، انجام شده است. همچنین منطقه مقوعی در استان که در زمستان به دلیل شدت بارش ها بسته شد، بازگشایی شدند.

به گفته وی، در حال حاضر، پاک سازی حریم راه های استان از زباله و نخاله انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عملیات خط کشی راه های شریانی استان نیز از ۳۰ فروردین آغاز شد، توضیح داد: در خصوص ایمنی راه های شریانی استان، اکیپ های استان به اضافه اکیپ هایی که به شکل پیمانی مشغول به فعالیت هستند، در حال انجام کار و عملیات هستند.

روشن خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد کار پیشرفت کرده است و در خصوص پیمان های روکش آسفالت، دستورات انجام و زمین تحویل داده شده و کار از ابتدای خردادماه آغاز خواهد شد.  

وی تصریح کرد: عملیات روکش آسفالت راه های شریانی استان تا پایان مردادماه امسال به اتمام می رسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری در خصوص تخصیص بودجه به اجرای طرح، گفت: متاسفانه تخصیص ها متناسب با نیازهای استان نیست. در خصوص نگهداری راه های شریانی استان شاهد هستیم که تناسبی بین طول عمر و روکش مجدد آسفالت ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ کیلومتر از راه های استان دارای روکش آسفالت هستند، اعلام کرد: بودجه تخصیص یافته به ارتقای روکش آسفالت تمامی راه های استان نمی رسد. با توجه به اینکه استان چهارمحال و بختیاری شاهراه اتصال بنادر جنوب به مرکز کشور است، در خصوص محور شهرکرد-بروجن-لردگان می طلبد که بیشتر سرمایه گذاری انجام شود.

روشن همچنین اعتبارات تخصیص یافته به ارتقای ایمنی را اعتباری پایین برشمرد و گفت: با توجه به اینکه ۸۶۰ کیلومتر راه های استان، شریانی است، در خصوص ایمنی جاده ها و موضوعاتی همچون خط کشی راه های شریانی، تابلوعلائم در این راه هاو هزینه سالانه نگهداری راه ها، اعتبارات پایین است که امیدواریم این مشکلات با تدبیر مسئولان، حل و فصل شوند.