شناسهٔ خبر: 81217 - سرویس هوایی

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آمار پروازهای فروردین

کاهش پروازها در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته/ سایه کرونا بر سر حمل‌ونقل هوایی ایران

هواپیما هما در فروردین سال جاری جابه‌جایی ۷۵۲ هزار و ۷۶۷ مسافر و انجام ۹هزار و ۲۴۹ نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره عملکرد فروردین ماه سال جاری  این شرکت نشان می‌دهد در فروردین  سال جاری در مجموع ۹هزار و۲۴۹ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۷۵۲ هزار و۷۶۷ مسافر و  ۹ میلیون و ۷۹ هزار و۸۵۸ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابه‌جا شده‌اند.

بر این اساس کل پروازهای فرودگاه‌های تحت مالکيت شرکت در فروردین ماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست ۷۰ درصد، دراعزام و پذیرش مسافر ۸۰ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۷۹ درصدکاهش داشته است.

در این ماه در فرودگاه مهرآباد تهران ۳ هزار و ۵۷۳ نشست و برخاست انجام و ۳۰۲ هزار و ۴۳۱ نفر جابه‌جا شده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به‌ترتیب ۶۴ و ۷۵ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۴۶ و ۵۲ درصد کاهش داشته است. فرودگاه مهرآباد با این تعداد پرواز ۳۶.۰۱ درصد کل نشست و برخاست‌های کشور و ۳۷.۹۳ درصد از جابجایی مسافران در سطح کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول فرودگاه‌های پرتردد کشور ایستاده است.

رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پر پرواز کشور در فروردین ماه متعلق به فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۸۴۸  نشست و برخاست و ۸۹هزار و ۹۲۱ مسافر و اهواز با ۷۹۵ نشست و برخاست و ۶۸ هزار و ۸۰۹ مسافر است که به ترتیب ۸.۶۴  درصد و ۸.۰۱ درصد از کل نشست و برخاست‌ها در این فرودگاه‌ها انجام شده و به ترتیب ۱۱.۳۵ درصد و ۸.۶۳  درصد از مسافران در این فرودگاه‌ها جابجا شده اند. فرودگاه‌های شیراز، اصفهان، بندرعباس، تبریز، کرمان، زاهدان و بوشهر در رتبه‌های ۴ تا ۱۰ پر ترددترین فرودگاه‌های کشور قرار دارند.

در فروردین ماه ۱۳۹۹ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتيب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، اهواز، شيراز، اصفهان،بندرعباس، تبریز، امام خمينی (ره) و عسلویه انجام پذیرفته است.همچنین ۹۵.۸ درصد کل پروازها داخلی و ۴.۱ درصد خارجی بوده است.

همچنین در فروردین حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتيب در ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، اهواز، شيراز،اصفهان، بندرعباس، تبریز و عسلویه انجام پذیرفته است.

در این مدت مجموعا  ۸هزار و ۸۵۵ نشست و برخاست داخلی در کشور انجام شده که ۷۲۸ هزار و ۸۶۰ نفر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب ۶۴  و ۷۵درصد کاهش داشته است. همچنین میزان نشست و برخاست ۴۸ درصد، اعزام و پذیرش مسافر ۵۵ درصد و ارسال و پذیرش بار و پست ۴۷ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است.

از آنجا که فرودگاه مهرآباد تهران مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه در رتبه اول پروازهای داخلی کشور نیز قرار دارد و در مجموع ۳۶.۰۱ درصد از پروازهای داخلی در این فرودگاه انجام شده و ۳۷.۹۳ درصد مسافران داخلی از طریق این فرودگاه جابجا شده اند.

در این مدت فرودگاه امام خمینی با ۳۳۳ نشست و برخاست و اعزام و پذیرش ۱۹ هزار و ۲۰۰ مسافر بیشترین حجم پروازهای مسافری را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این در این مدت ۲ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۳۵ کیلوگرم بار و پست در این فرودگاه جا به جا شده است.

بر این اساس پروازهای بين المللی فرودگاه‌های تحت مالکيت شرکت در فروردین ماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست ۹۳ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۹۷ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۸۴ درصد کاهش داشته است.

با بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، می‌توان مشاهده کرد که در فروردین ماه سال جاری نشست و برخاست‌های مسافری در فرودگاه‌های زاهدان و مشهد با متوسط ۱۰۶ مسافر در هر پرواز و در فرودگاه جهرم با متوسط ۱۹ مسافر در هر پرواز بيشترین و کمترین تراکم مسافر را به خود اختصاص داده اند.

همچنین شرکت‌های هواپيمایی زاگرس و پویا ایر به ترتيب با ۱۰۰ و ۷۵ درصد و شرکت‌های هواپيمایی سپهران و معراج به ترتيب با ۵ و ۷ درصد درپروازهای برنامه‌ای مسافری، بيشترین و کمترین درصد تأخيرات را دارند به عبارت دیگر شرکت‌های هواپيمایی سپهران و معراج بهترین عملکرد را داشته اند.

از سوی دیگر در این مدت ۱۶ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکت های هواپیمایی داخلی، دارای تأخیربوده و همچنین درهمین مدت، متوسط زمان تأخیر پروازهای تاخیردار ۸۷ دقیقه  برآورد شده است. این آمار نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پروازها ساعت ۱۸ و در روزهای هفته، اوج پروازها در روز یکشنبه بوده است. همچنین در پروازهای عبوری از فراز کشور در فروردین ماه سال جاری حدود ۸۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش دیده می شود.

گفتنی است، به دلیل شیوع ویروس کرونا، حمل‌ونقل هوایی در سراسر جهان با کاهش اقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شده و این امر حتی به زمین‌گیری بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی نیز منجر شده است. ایران نیز از این مساله مستثنی نبوده و آمارهای فروردین‌ماه در حوزه حمل‌ونقل هواییْ به همین دلیل کاهش شدیدی را نشان می‌دهد.