شناسهٔ خبر: 81626 - سرویس وزارتی

انعقاد تفاهم نامه برای ساخت مسکن کارگری بین وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران

شهرک‌های مسکونی کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود/ ورود تعاونی‌ها به حوزه نوسازی بافت فرسوده/ ظرفیت انتقال ۱۰ میلیون مسافر در سال به فرود‌گاه‌های کشور اضافه می‌شود

 مراسم انعقاد تفاهم نامه برای ساخت مسکن کارگری بین وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران وزارت راه و شهرسازی با اتاق تعاون ایران تفاهم نامه ای در خصوص ساخت مسکن کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی و نوسازی بافت‌های فرسوده منعقد کردند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صبح امروز در نشست وزیر راه و شهرسازی با رییس و فعالان اتاق تعاون ایران تفاهم نامه همکاری به منظور ساخت مسکن کارگری در جوار شهرک‌های صنعتی و نیز نوسازی بافت فرسوده به امضا رسید.

محمد اسلامی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در این باره گفت: تصمیم گرفتیم تا امکان حضور  تعاونی‌های خوشنام که عملکرد خوبی دارند را در حوزه‌های مختلف فراهم کنیم.

او در این باره توضیح داد: در این تفاهم‌نامه حضور بخش تعاونی در ساخت مسکن کارگری مورد توجه قرار گرفت تا در اراضی نزدیک شهرک‌های صنعتی مسکن کارگری ساخته شود و در همچنین در بافت‌های فرسوده با تجمیع ملک‌های کوچک در قالب تعاونی مسکن محله کار ساخت وساز انجام شود.

او افزود: ورود اتاق تعاون به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند به فعالیت‌های این وزارتخانه تحرک ببخشد و آن را تقویت کند تا مردم بتوانند هر چه سریعتر خانه هایشان را بازسازی کنند.

وزیر راه و شهرسازی  اظهار کرد: در بخش حمل و نقل نیز اتاق تعاون دو پیشنهاد داشت اول کمک به نوسازی ناوگان بود که از آن استقبال می کنیم، چراکه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی ما به تاخیر افتاده است‌. اکنون حدود ۳۵۰ هزار کامیون در جاده‌های کشور تردد می کنند  که حدود ۱۰۳ هزار کامیون بالای ۴۰ سال عمر دارند و نوسازی آنها برای ما اولویت ویژه ای دارد.

او ادامه داد: در یک برنامه ۳ ساله نوسازی ۵۳ هزار ناوگان را در برنامه داریم در این خصوص اتاق تعاون می تواند تعاونی هایی را شکل دهد که در بتوانیم حمل‌و‌نقل جاده‌ای را توسعه دهیم. فعالان اقتصادی برای جا به جایی بارهای خود نیاز دارند با یک شرکت در ارتباط باشند و اتاق تعاون می‌تواند این کار را انجام دهد. تعاونی‌ها می‌توانند با شکل دادن شرکت‌های بزرگ به صورت تجمیع شده، هم کامیون‌های کشور را در اختیار داشته باشند و هم انتقال بارهای صادراتی و داخلی را با کیفیت مناسب انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به سال جهش تولید گفت:‌در بخش زیرساخت حمل و نقل و مسکن و ناوگان حمل و نقل، برنامه مفصلی داریم. مهمترین آن ها بهره برداری از ۹۸۰ کیلومتر آزادراه تا پایان است که باعث می شود ۲هزار و ۴۶۰ کیلومتر آزادراهی که در حال حاضر وجود دارد تا پایان سال به ۳ هزار کیلومتر برسد. هزار و ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید در کشور اضافه می‌شود و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید تا پایان دولت تحویل مردم می‌شود.

به گفته اسلامی ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی به خط آهن کشور اضافه می‌شود  که یک تحول بزرگ در تکمیل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی محسوب می‌شود. همچنین حمل‌و‌نقل ریلی در مسیر رشت به بندر کاسپین و مسیر یزد، ابرکوه به اقلید فارس و نیز راه‌آهن زاهدان- چابهار به بهره‌برداری می‌رسد. در زمینه فرودگاهی ظرفیت انتقال ۱۰ میلیون مسافر جدید در سال با اجرای ۲۹ طرح فرودگاهی اضافه می‌شود.

وی همچنین گفت:‌در بخش ناوگان دریایی و ریلی سال گذشته ۷۸۰ لوکوموتیو جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی الحاق شد و امسال هدف گذاری شده ۲ هزار دستگاه لوکوموتیو جدید قطار اضافه شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین برای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری گفت: ۵۳ هزار کامیون جدید نوسازی می‌شود، در حالی که از سال۷۸ تاکنون فقط ۲۰ هزار کامیون فرسوده نوسازی شد و از محل نوسازی کامیون‌ها ۹۶۰ میلیون لیتر مصرف گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود.