شناسهٔ خبر: 81644 - سرویس مسکن و شهرسازی

برنامه‌های ۲۲ گانه بانک مسکن در سال ۹۹ اعلام شد

افزایش ۴۷ درصدی سقف تسهیلات ساخت/ارایه تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان حرفه‌ای/تامین مالی ۱۰۰۰ میلیاردتومانی طرح های زیر ساخت وزارت راه توسط بانک مسکن

بانک مسکن سرفصل ۲۲ اقدام مهم بانک مسکن برای انجام در سال ۹۹ با هدف خلق آثار مثبت اقتصادی در جامعه به منظور تحقق شعار جهش تولید اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک‌مسکن، در سال ۹۹ به منظور خلق آثار مثبت اقتصادی در جامعه ۲۲ برنامه مهم در دستور کار بخش‌ها و قسمت‌های مختلف بانک مسکن قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به افزایش تا ۴۷ درصدی سقف تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی نسبت به سال قبل اشاره کرد.

اولویت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان حرفه‌ای و صلاحیت‌دار، دومین برنامه مهم در این دستور کار است. همچنین اولویت تخصیص تسهیلات به واحدهای احداثی متناسب با الگوی مصرف خانوارهای میان درآمدی و تخصیص سقف‌های بالاتر تسهیلاتی و اعطای یک درصد تخفیف نرخ سود به استفاده‌کنندگان از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نوین در ساخت واحدهای مسکونی از دیگر برنامه‌های مورد تاکید برای اجرا در سال ۹۹ است.

همچنین در قالب این دستورالعمل ۲۲ بندی از سوی دیگر، برنامه‌ریزی جهت تامین مالی ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن و همچنین برنامه‌ریزی اعطای تسهیلات به ۵۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در دستور کار قرار گرفته است.

برای سال ۹۹ همچنین برنامه‌ریزی شده است طرح‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال شامل بزرگراه بیرجند-قائن، اصفهان-شیراز، پردیس-هراز و ... تامین مالی شود. امکان اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به متقاضیان فعال در بخش‌های صنعتی و تولیدی از دیگر برنامه‌های مورد تاکید برای اجرا در سال ۹۹ در قالب این برنامه کاری است.

امکان اعطای تسهیلات مرابحه عام به خانوارها جهت خرید انواع کالاهای ایرانی با هدف رونق تولیدات داخلی از دیگر برنامه‌های طرح ریزی شده برای اجرا در سال جاری از سوی بانک مسکن است.

بانک مسکن همچنین ایجاد امکان اعطای تسهیلات جهت خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی در سال ۹۹ را در برنامه های خود قرار داده است.

افزایش بعضا تا دو برابری حدود اختیارات مدیریت های شعب و شعب بانک مسکن در اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی و برنامه ریزی برای انتشار ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی و اوراق بهادار جهت افزایش توان بانک برای تامین مالی بخش مسکن یازدهمین و دوازدهمین بندهای درج شده در این برنامه ۲۲ گانه است.

تداوم عملیات فروش اموال مازاد و تملیکی بانک جهت افزایش توان تسهیلات‌دهی از یک سو، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه مانند صندوق زمین و ساختمان برای تامین مالی بخشی از منابع مورد نیاز طرح های بزرگ از سوی دیگر و پیاده‌سازی سامانه تامین مالی زنجیره تامین صنعت ساختمان، از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده از سوی بانک مسکن برای سال جاری است.

پررنگ تر کردن نقش عاملیتی بانک در تامین مالی طرح ها و پروژه‌های بزرگ ساختمانی و طراحی ابزارهای اعتباری بانکی مبتنی بر اعتبار و شهرت بانک و همچنین استفاده از روش‌های تامین مالی جمعی جهت رفع نیازهای مالی بخش مسکن از دیگر برنامه‌های مورد تاکید برای اجرا در سال ۹۹ است.

ارائه الگوهای جدید ساخت مسکن برای تامین مسکن در استطاعت، تسهیل در شرایط و افزایش حدود اختیارات در زمینه ایجاد تعهدات شامل گشایش اعتبارات اسنادی و صدور انواع ضمانت نامه با رویکرد کمک به بنگاه های تولیدی -صنعتی فعال به منظور واردات و تامین مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز و از سوی دیگر، انعقاد قراردادهای کارگزاری با بانک‌های داخلی جهت توسعه فعالیت‌های ارزی از دیگر برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال ۹۹ است.

مجازی سازی فعالیت‌ها و پیاده‌سازی فرآیندهای قابل ارائه به صورت مجازی در پرداخت تسهیلات و همچنین اعطای مهلت به شرکت‌های تولیدی بدهکار جهت تسویه مطالبات بانک به منظور تداوم فعالیت‌های آن‌ها از دیگر برنامه‌های بانک مسکن در سال ۹۹ می باشد که در دستور کار این بانک قرار گرفته است.