شناسهٔ خبر: 81666 - سرویس استان‌ها

در جلسه هم اندیشی کارشناسان حوزه کنترل ساختمان استان قم انجام شد:

بررسی نقاط ضعف و قوت پروژه های ساختمانی استان قم

جلسه هم اندشی ساختمان استان قم اولین جلسه هم اندیشی بررسی نقاط ضعف و قوت نحوه عملکرد بازرسی و کنترل ساختمان پروژه های سطح استان توسط مراجع ذی ربط به دعوت اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل اسدی ضمن اعلام خبر فوق افزود: این جلسه به پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان در راستای وظایف مصرح قانونی در ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برگزار شد.

رییس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قم افزود: براساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها و طرح های شهرسازی و عمران شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آن ها الزامی است بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

وی توضیح داد: در همین راستا اولین جلسه سال ۹۹ با موضوع "بازرسی و کنترل ساختمان" و با حضور کارشناسان شهرداری، اداره کل بنیاد مسکن، سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام کاردانی، کارشناسان نظارت عالیه اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان و اداره نظارت بر طرح های توسعه و عمران شهری معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تشکیل شد.

به گفته اسدی در این جلسه در خصوص پروژه های سطح استان و راهکارهای بهبود روند موجود و ارتقای مطلوب تر ساخت و سازها بر مبنای قوانین و مقررات ملی ساختمان و رعایت اصول شهرسازی و معماری بحث و تبادل نظر انجام و پیشنهادهایی ارائه شد.

وی در خصوص راه اندازی سامانه نظارت عالیه(سنامک) ابراز داشت: سامانه نظارت عالیه(سنامک) و سامانه ارسال گزارش الکترونیکی ناظرین(ایساپ شهرداری)، همسان سازی تیپ نقشه ها و ارسال و تایید الکترونیکی آن ها در سامانه نماسان (سازمان نظام مهندسی استان ) همه در راستای تکریم ارباب رجوع و با هدف تحقق شدن دولت الکترونیک راه اندازی و طرح ریزی شده  است.

رییس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان تاکید کرد: با توجه به مراجع متعدد مرتبط در امور ساخت و ساز شهری و ارائه خدمات مهندسی و بازرسی و کنترل ساختمان های در دست احداث لزوم هماهنگی، همکاری و تعامل هر چه بیشتر بین دستگاه های ذی مدخل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اسدی گفت: الزامی شدن استفاده از مجریان ذیصلاح در تمامی پروژه ها، ایمنی کارگاه ها و گودبرداری های ساختمانی، اقدامات کنترلی برای بالا بردن هزینه مالکان و سازندگانی که ضوابط معماری و شهرسازی (تراکم، سطح اشغال و پارکینگ) را در پروژه هایشان رعایت نمی نمایند، رعایت ضوابط و مقررات سیما و منظر شهری در نماهای ساختمانی، رعایت اخلاق حرفه ای و مهندسی (توسط مهندس طراح، ناظرو مجری و سازندگان )، نظارت بر عملکرد کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دهنده خدمات مهندسی اعم از مهندسان ناظر، طراح، مجری، آزمایشگاه های فنی، کارخانه های تولید بتن آماده و مصالح، لزوم کنترل دقیق تر مباحث تاسیسات برقی و مکانیکی، لزوم ارائه خدمات مهندسی توسط متخصصین رشته های شهرسازی و ترافیک از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در اولین جلسه هم اندیشی بررسی نقاط ضعف و قوت نحوه عملکرد بازرسی و کنترل ساختمان پروژه های سطح استان بود.