شناسهٔ خبر: 81775 - سرویس هوایی

کرونا بازار هواپیمافروشان را کساد کرده است

ایرباس هیچ سفارش جدیدی ندارد/ تلاش برای ممانعت از لغو سفارشات

ایرباس روز جمعه، ایرباس نتایج سفارش و تحویل خود را برای ماه می اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سایت «سیمپل فلایینگ» شرکت هواپیماسازی ایرباس هیچ سفارش جدیدی در ماه می نداشته است با این حال و علی رغم این که صنعت هوانوردی تحت تأثیر بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار گرفته، هیچ گونه کنسلی هم نداشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارشات ناخالص تجهیزات اروپا تا ۳۱ ماه می ۳۶۵ هواپیما و سفارشات خالص ۲۹۹ هواپیما بوده است. این سفارشات از خانواده‌ A۲۲۰ ، A۳۲۰ و A۳۵۰ XWB بوده است، علاوه بر این، این کارخانه  ۲۴ فروند از جت‌های خود را نیز تحویل داده است.  

مانند ماه می، ایرباس هیچ گونه لغوی را در ماه آوریل گزارش نکرد که این امر مغایر با نتایج شرکت بوئینگ است. این شرکت مستقر در ایالات متحده سفارش‌هایی برای ساخت ۱۰۸ فروند هواپیمای ۷۳۷ MAX و دو فروند ۷۸۷ در ماه آوریل داشت که این تعداد کاهش یافت. در ماه می، ایرباس دو فروند هواپیمای A۲۲۰-۳۰۰ را به ایر کانادا و ۱۸ فروند هواپیمای خانواده A۳۲۰ از جمله اولین A۳۲۰neo را به Wizz Air تحویل داد.

در رابطه با پهن پیکرها چهار XWB  A۳۵۰ در دو مجموعه A۳۵۰-۹۰۰ و A۳۵۰-۱۰۰۰ تحویل داده شده اند. ایرفرانس و لوفتانزا هر کدام  یک فروند از مدل ۹۰۰ را تحویل گرفتند.

فعالیت‌های ماه می ممکن است تعداد سفارشات هواپیماهای تجاری ثبت شده ایرباس  را از زمان تأسیس تاکنون به ۲۰هزار و ۷۰۴ فروند برساند. این میزان شامل ۶۴۲ A۲۲۰ ، ۱۵ هزار و ۵۷۲ هواپیما از خانوادهA۳۲۰ ، هزار و ۹۱۸ فروندA۳۳۰ ، ۹۳۰ فروندA۳۵۰ XWB و۲۵۱ فروند A۳۸۰ است.

از ابتدای سال تا پایان ماه گذشته، ایرباس ۱۶۰ هواپیما را تحویل داد این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، ۳۱۳ فروند هواپیما تحویل داده بود، بنابراین می‌توان گفت که تحویل سفارش این شرکت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا نصف شده است.

شیوع ویروس کرونا چالش‌های بی سابقه‌ای را در بازار هواپیمایی به وجود آورد و اکثر خطوط هوایی جهان مجبور شدند تعداد زیادی از هواپیماهای خود را زمینگیر کنند. علاوه بر این، سیاست‌های محلی و نگرانی‌های ایمنی عملا باعث شد تا ایرباس به اجبار روند تولید را در چندین سایت متوقف کند و این امر به معنای تحویل کمتر به شمار می رود.

در تلاش برای انطباق با شرایطی که این بیماری همه گیر آورده است، ایرباس پیش از این اعلام کرده بود که توانایی تولید هواپیما را تقریباً یک سوم کاهش می دهد.

معمولاً ایرباس هر ماه ۶۰ فروند A۳۲۰، حداقل ۳ ایر باس ۳۳۰ و ۱۰ ایرباس ۳۵۰ تولید می کرد اما در شراط کنونی اهداف در نظر گرفته شده برای تولید به این شرح تغییر کرده است؛ تولید ماهانه ۴۰ ایرباس  A۳۲۰، ۲ ایرباس A۳۳۰ و ۶ ایرباس A۳۵۰.

اکنون سفرهای هوایی به آرامی در سراسر اروپا آغاز می شود و بسیاری از آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی در حال تبلیغ برای فروش تابستانه هستند در نتیجه انتظار می رود سفارشات و تحویل‌ها نیز به تدریج دوباره افزایش یابد.

ترجمه :آزاده کاری