شناسهٔ خبر: 81867 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات مدیره بانک مسکن خبر داد

مجوز انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی بانک مسکن صادر شد

سیدمحسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن از آمادگی این بانک به منظور انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی خبر داد و گفت: با موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار،۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی دو ساله و با نرخ سود اسمی ۱۶ منتشر می‌شود که این مبلغ به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، سیدمحسن فاضلیان با اشاره به اینکه بانک مسکن برای دومین بار اقدام به انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه می کند، گفت: این مهم در راستای نامگذاری سال ۹۹ به نام سال "جهش تولید " توسط مقام معظم رهبری و دستورات ایشان و عملگرایی به منظور تغییر محسوس در زندگی مردم و محورهای هفت گانه اولویت های وزارت راه و شهرسازی جهت اثرگذاری در بخش مسکن و تقویت بخش های مختلف اقتصاد کشور صورت گرفته است.

وی افزود : بانک مسکن به عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در تخصیص بهینه و به موقع منابع به بخش‌های کارآمد مسکن دارد که از این مسیر تحریک سایر بخش‌های تولیدی کشور را به ارمغان خواهد آورد.

فاضلیان با اشاره به موافقت اصولی صادر شدن انتشار این اوراق در هفته گذشته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این مهم دومین پیوند بانک مسکن و بازار سرمایه است. به موجب مجوز اخذ شده بانک مسکن اقدام انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی دو ساله و با نرخ سود اسمی ۱۶درصد نموده و این مبلغ را صرف اعطای تسهیلات فروش اقساطی به مشتریان خود می‌کند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن توضیح داد : این اوراق رهنی به پشتوانه حدوداً یک هزار و یکصد میلیارد تومان تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن است که نقدینگی قابل‌توجهی را برای بانک مسکن به دنبال خواهد داشت .

فاضلیان افزود : اوراق رهنی بانک مسکن با اخذ مجوز از بانک مرکزی در راستای ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی مصوب شورای پول و اعتبار و در بازار سرمایه و با تبعیت کامل از مقررات بازار سرمایه در دستورالعمل انتشار اوراق رهنی مصوب سال ۱۳۹۴ سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود.

عضو هیات مدیره بانک مسکن همچنین گفت: بانک مسکن در نقش عاملیت وصول اوراق اقدام به جمع آوری مبلغ اقساط از مشتریان و پرداخت به SPV اوراق کرده و در نقش ضامن اوراق مسوولیت صد درصدی پرداخت اصل و سودهای اوراق را به سرمایه گذاران دارد.

همچنین این اوراق با مشارکت همه جانبه مجموعه بانک مسکن با قبول تعهد پذیره نویسی و بازار گردانی توسط شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و عاملیت فروش توسط شرکت کارگزاری بانک مسکن منتشر می‌شود.

فاضلیان فرآیند چند ساله انتشار این مرحله از اوراق رهنی را یادآور شد و افزود: پس از انتشار اولین مرحله اوراق رهنی بانک مسکن در تیر ماه سال ۱۳۹۵ و با توجه به استقبال گسترده فعالین بازار از این ابزار نوین تامین مالی در کشور، بانک مسکن دومین مرحله از اوراق رهنی را در دستور کار خود قرار داده و فرآیند تهیه گزارش توجیهی را آغاز کرد که با توجه به حساسیت موضوع اقدامات اخذ تاییدیه سازمان حسابرسی در خصوص گزارش توجیهی و صدور مجوز بانک مرکزی تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ به طول انجامید.

وی افزود:همزمان با آغاز سال جدید درخواست موافقت اصولی به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که ماحصل آن ، موافقت اولیه این سازمان با انتشار این اوراق است.

فاضلیان با اشاره به اینکه اجرایی سازی انتشار این اوراق مستلزم انجام برخی مقدمات از جمله انعقاد قراردادهای مرتبط با اوراق SPV است، خاطر نشان کرد: ان شاء الله در تیر ماه سالجاری شاهد انتشار این اوراق در بازار فرابورس ایران و با مشارکت همه جانبه نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه خواهیم بود.