شناسهٔ خبر: 81885 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور خبر داد

ادغام بانک‌ها بر نوسانات قیمت مسکن اثرگذار نیست

محمد علی دهقان دهنوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورگفت: ادغام بانک‌های نظامی تحت نظارت شدید بانک مرکزی انجام می‌شود و نمی‌تواند توجیه گر نوسانات قیمت مسکن و مستغلات باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، بانک نظامی در یک پروسه ای برای ادغام قرار گرفته اند و بانک مرکزی، در نظر دارد که این بانک ها، را زیر نظر یک مجموعه کل به نام بانک سپه تعریف کند. در نتیجه این بانک ها منابع قابل توجهی دارند که ورود آن در هر بازار، می تواند قیمت آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. با توجه به ادغام این بانک ها، یک تحلیلی وجود دارد مبنی بر این که دارایی های این بانک ها در ماه های اخیر وارد بازار مسکن شده و در نتیجه یک افزایش تقاضا را در بخش مسکن ایجاد کرده است. بنابراین با توجه به رکود در معاملات مسکن، این سیاست باعث نوسانات قیمتی در بازار مسکن شده است.

محمد علی دهقان دهنوی با بیان این که شرایط برای ادغام بانک ها مربوط به هفته های اخیر نمی شود، گفت: به طور کلی بانک ها از مدت ها قبل تحت نظارت بانک سپه قرار گرفته اند و هیات مدیره ای که در این بانک ها مستقر شده، از سوی بانک سپه تعیین شده است.

وی در خصوص محدود شدن فعالیت های سرمایه گذاری بانک ها توضیح داد: در حال حاضر بانک ها از هر نوع سرمایه گذاری بر امور غیربانکی منع شده اند و عمدتا سرمایه گذاری در توسعه عملیات بانکی و فعالیت های ارزی صورت می گیرد.

دهقان دهنوی با تاکید بر این که در خارج از حیطه های مشخص شده، بانک مرکزی نظارت بسیار شدیدی دارد و تمامی موارد را کنترل می کند، گفت: در نتیجه بانک ها نیز در مواردی غیرمعمول سرمایه گذاری نمی کنند، زیرا اگر این سرمایه گذاری صورت گیرد با جرایم مالیاتی قابل توجهی روبرو خواهند شد. بنابراین منطقی نیست که سرمایه گذاری از سوی بانک ها صورت گیرد و از این جهت قیمت مسکن، تحریک شود.

معاون وزیر امور دارایی و اقتصادی در پایان تاکید کرد که نوسانات قیمت مسکن، ریشه های اقتصادی دارد، زیرا این نوسانات در سایر بازارهای دارایی نیز مشاهده می شود و بنابراین باید راهکارهایی برای مهار این نوسانات در کل اقتصاد کشور ایجاد کرد.