شناسهٔ خبر: 81890 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خبر داد

گام اول تشکیل فراکسیون تشکل های فنی و مهندسی برداشته شد

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با نمایندگان مجلس و فعالان حوزه ساخت با حضور نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، ریاست نظام مهندسی استان تهران مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و فعالان حوزه ساختمان نشستی با هدف تشکیل فراکسیون نظام مهندسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در جلسه ای که به دعوت نظام مهندسی استان تهران و در محل ساختمان نظام مهندسی و با حضور نمایندگانی از تهران، قمصر، نطنز و شهرستان انزلی در مجلس یازدهم تشکیل شد، اظهار داشت: هیات مدیره نظام مهندسی باید از نگاه صنفی بیرون آمده و ما فقط شعار معماری ایرانی و اسلامی می دهیم.

وی افزود: در این مسیر خلاء وجود دارد که این همان حلقه مفقوده یا نقش پررنگ نظام مهندسی است که باید نگاه معماری ایرانی و اسلامی را به نگاه مهندسان نزدیک کند.

محبت خواه در ادامه گفت: این مساله تنها و فقط صرف تشکیل یک فراکسیون در مجلس نیست، بلکه تعامل بیشتر و به روز شدن خواسته های مهندسان باید دنبال شود.

وی افزود: ظرفیت ۱۲۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی تهران یک پتانسیل بسیار خوب است که با تشکیل فراکسیون این پتانسیل می تواند به جریان بیفتد.

وی از اجماع دولت و مجلس برای طرح اقدام ملی تولید مسکن و حمایت همه جانبه از جامعه مهندسی و انبوه سازان سخن گفت و تاکید کرد: این مساله اشتغال را برای جوانان به راه خواهد انداخت و به مفهوم جهش تولید در بیانات مقام معظم رهبری نزدیک خواهیم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: این فراکسیون در صورت تشکیل باید به  موضوع که امنیت شغلی و بیمه مهندسان درچه وضعیتی است، عمیقا فکر کند. اینکه چرا مجامع اولیه نظام مهندسی تشکیل نشده و چرا درگیر روزمرگی ها و کارگروه هایی هستیم که گره ای از مشکلات باز نمی کنند.

ببینید| نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با نمایندگان مجلس و فعالان حوزه ساخت

محبت خواه همچنین تشکیل فراکسیون را منوط به پیگیری مطالبات مهندسان از کاندیداهای مجلس، ایجاد بسترهای قانونی و حقوقی حوزه مهندسی برای فعالیت بخش خصوصی، اصلاح قانون نظام مهندسی و ارتقاء جایگاه مهندسی کشور دانست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران؛ ایجاد یک جامعه حرفه ای، مولد ثروت و رفاه را در گرو حمایت از مهندسان عنوان کرد و گفت: مهندسان نقش بسزایی در مراقبت از ایمنی، بهداشت، آسایش محیط های مسکونی و توسعه فضاهای سالم زیست شهری دارند.

وی ادامه داد: ارتقای توان سازندگی در کشور با حمایت از این قشر و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه ای و ایجاد بستر مناسب برای رقابت های بین المللی و صدور خدمات فنی و مهندسی امکان پذیر خواهد بود. قطعا اگر فراکسیون مهندسان در مجلس به نیل این مقصود کمک کند، بسیار طرح خوبی خواهد بود.

سعیدیان: تنها مهندسان در اصلاح قانون نظام مهندسی می توانند نقش ایفا کنند

درد این جلسه سعید سعیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز با اشاره به پتانسیل جمعیت جامعه مهندسی استان تهران با ۱۲۰ هزار نفر مهندس دارای پروانه اشتغال و به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور گفت: هیچ کس به جز خود مهندسان نمی توانند در اصلاح قانون نظام مهندسی که ۲۵ سال از زمان اجرای آن گذشته نقش داشته باشند.

وی آمار تعداد مهندسان نظام مهندسی ساختمان کشور را نیم میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که کشور سالیانه به ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.

سعیدیان ارتقاء جایگاه سازمان نظام مهندسی را در نظام پارلمان کشور مورد خواست جامعه مهندسی عنوان کرد و گفت: مطالبات به حق مهندسان می تواند از طریق فراکسیون تشکل های مهندسی دنبال شود.

سعیدیان در ادامه گفت: در مجلس یازدهم که با شعار رفع مشکلات و توجه به موضوعات تخصصی و اقتصادی شکل گرفته است، ذینفعان باید در اصلاح  قانون نقش داشته باشند و در این مسیر از تمام تشکل های مهندسی و نظرات کارشناسی بهره برده شود.

دنیا مالی: متاسفانه در کشور جامعه مهندسی را زیاده خواه می دانند

در این نشست همچنین احمد دنیا مالی نماینده مردم انزلی با تاکید بر مطالبات به حق جامعه مهندسی کشور گفت: متاسفانه فضای کنونی کشور، جامعه مهندسی را زیاده خواه می دانند که نظر منصفانه ای نیست.

وی افزود: این نگاه جامعه مهندسی را از فضای کسب و کار و برنامه ریزی موثر دور کرده و اگر اقدامات قانونی انجام نشود، کارها به صورت تنها طرح مساله باقی خواهد ماند.

دنیا مالی افزود: در دور دهم مجلس شورای اسلامی به جای اینکه تمرکز روی تصویب لوایح باشد سیاست ها به جهت طرح ها برده شد و از ۵۲۳ طرح ارائه شده تنها ۷۲ طرح مصوب شد.

وی ادامه داد: اگر تمرکز به سمت و سوی لوایح می رفت، چون لوایح وزن بیشتری دارند و بسترهای قانونی و کار کارشناسی روی آنها انجام شده آن وقت شاهد خروجی بهتر و موثرتری می بودیم.  

وی اشکالات در حوزه کسب و کار مهندسی را متوجه بازارهای مالی و پولی عنوان کرد و گفت: ساز و کارهای بازارهای مالی و پولی باید تسهیل کننده کار مهندسان باشد که در این مسیر نه تنها وزارت راه و شهر سازی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هم مسئول هستند.  

نماینده مردم شهرستان انزلی، ساخت خانه و تأمین حریم ایمن برای خانواده های ایرانی و صدور خدمات مهندسی را وظیفه دولت عنوان کرد و گفت: متأسفانه علی رغم تمام تحریم های بین المللی ضعف ما در مذاکرات و عدم شناسایی بازارهای منطقه سبب شده است تا در زمینه صدور خدمات مهندسی تاب آوری کمی داشته باشیم.

در این نشست همچنین اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و فیروز پور نماینده نطنز و قمصر نیز بر راهبرد مردمی مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم، پیگیری مطالبات صنفی جامعه مهندسی، حذف بروکراسی اداری و عدالت در ارجاع کار تأکید کردند.