شناسهٔ خبر: 81894 - سرویس جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح پل سرخس عنوان کرد:

آغاز سرفصل جدیدی از روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان

آیین رسمی بهره‌برداری از پل مرزی جدید مرزی اتومبیل رو آیین گشایش رسمی و آغاز بهره‌برداری از پل مرزی جدید سرخس-سرخس وزیر راه و شهرسازی، افتتاح پل سرخس را آغاز سرفصل جدیدی از روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان خواند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح پل مرزی سرخس–سرخس در جمع خبرنگاران گفت: سال‌ها یک پل موقت و قدیمی در این مکان وجود داشت و نیاز به پل جدید احساس می‌شد. بنابراین کار احداث پل جدید از ۳ سال پیش شروع شد و با رایزینی های انجام شده بالاخره موفق به جمع آوری پل قدیمی شدیم و امروز پل جدید را افتتاح کردیم.

اسلامی با بیان این که این یک فرایند طولانی و پرزحمت بود، تاکید کرد: موانع گوناگونی در این پروژه وجود داشت اما امروز موفق شدیم با افتتاح پل جدید حداقل انتظارات مقامات دو کشور که عبور روزانه هزار کامیون است را تحقق ببخشیم. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا میزان مبادلات ما به حداقل رسیده بود اما  همان طور که گفتم موانع و ابهامات موجود برطرف شد و توافقات لازم صورت گرفت.

او ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا طبق پروتکل‌های بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با کرونا در همه دروازه‌های ورودی کشور تونل‌های ضدعفونی و گندزدایی احداث کردیم که این تونل‌ها هم برای عبور کامیون و هم قطار استفاده می شود و می تواند روند حمل و نقل کالا را به لحاظ بهداشتی ایمن کند. از سوی دیگر رانندگان نیز باید نتیجه تست کرونای خودرا به همراه داشته و به ماموران مرزی ارایه کنند. با توجه به اقدام‌های صورت گرفته از هفته آینده تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان مجددا آغاز می شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این که چه برنامه‌ای برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور دارید، گفت: ترکمنستان یکی از مسیرهای کریدور شمال جنوب و بخشی از مسیر راه ابریشم به شمار می رود و از این مسیر تا چین با قطار و کامیون تردد انجام می شود بنابراین داشتن رابطه با این کشور برای ما حایز اهمیت است، داشتن یک درک مشترک و توجه به منافع مشترک کلیدی است.  در یک سال گذشته روی این موضوع کار کردیم و با کمک دولت سعی در بازآفرینی روابط دو کشور داشتیم، با رفع مشکلات موجود سرفصل جدیدی از روابط اقتصادی آغاز شده است.