شناسهٔ خبر: 81904 - سرویس هوایی

احتمال بازگشت مجدد پروازهای مافوق صوت در شرایط کرونا

هواپیمای مافوق صوت  برخی معتقدند استفاده از هواپیماهای مافوق صوت ممکن است در شرایط کرونا کمک کننده باشد. اما سوال اساسی این است که آیا پرواز مافوق صوت بازگشتی خواهد داشت و درصورت بازگشت آیا به سرنوشت کنکورد مبتلا خواهد شد یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از «سیمپل فلایینگ» بعد از شیوع کرونا وضعیت برای صنعت هواپیمایی بسیار سخت شده است و بر اساس پیش بینی‌ها ۳ تا ۵ سال طول می کشد تا شرایط سفر تجاری هوایی بهبود یابد. در این بین شرکت‌های هواپیمایی به دنبال پیدا کردن راه‌های جدید برای جذب مسافر هستند.

 برخی معتقدند استفاده از هواپیماهای مافوق صوت ممکن است به این امر کمک کند. اما سوال اساسی این است که آیا پرواز مافوق صوت بازگشتی خواهد داشت و درصورت بازگشت آیا به سرنوشت کنکورد مبتلا خواهد شد یا خیر.

سه سال پس از سقوط فاجعه بار و کشنده کنکورد ایرفرانس در سال ۲۰۰۰، این نوع از هواپیما بازنشسته شد. ایرفرانس و بریتیش ایرویز در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۰۳ طی اعلامیه ای این موضوع را به طور رسمی عنوان کردند. آخرین پروازها برای بریتیش ایرویز و ایرفرانس به ترتیب در ۲۴ اکتبر و ۲۷ ژوئن همان سال انجام شد. هر دو خط هواپیمایی تعداد کم مسافر و روند افزایشی هزینه‌های نگهداری را دلیل بازنشستگی این هواپیما عنوان کردند و دیگر از آن زمان سفر هوایی تجاری مافوق صوت انجام نشد.

روند رسیدن هواپیمای مافوق صوت به تولید تجاری راهی طولانی است که بعد از فاجعه کنکورد باید طی شود. اکنون دو شرکت آمریکایی Boom و Aerion  در حال ساخت یک هواپیمای مسافربری تجاری مافوق صوت هستند اما هنوز هیچ جت کاملا کاربردی ندارند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال‌های گذشته قرار بود این هواپیماهای جدید تا سال ۲۰۲۳ پرواز کنند. اما وب سایت این شرکت اخیرا زمان در نظر گرفته شده برای پرواز را به تاریخ مبهم« اواسط دهه۲۰۲۰ » تغییر داده و قرار است هواپیمای جت Aerion در سال ۲۰۲۴  آزمایش پرواز را آغاز کند.

این شرکت قبلا اعلام کرده بود: «پیش بینی می شود با تأسیس دانشگاه ملبورن Aerion، جایی که ما هواپیماهای مافوق صوت ما را تولید خواهیم کرد، تا سال ۲۰۲۶ حدود ۶۷۵  شغل طراحی و مونتاژ  بسیار ماهر در فلوریدا ایجاد شود.»

البته باید در نظر داشت که در سال ۲۰۲۰ تاثیرات مخرب کوید ۱۹ تغییرات زیادی در صنعت حمل و نقل هوایی تجاری ایجاد کرده است، در نتیجه این سوال پیش می آید که  آیا در نتیجه این امر، توسعه این جت‌ها به تأخیر می افتد؟.

چند عامل وجود دارد که احتمال می رود، تقاضا برای سفرهای مافوق صوت را تحت تأثیر قرار دهد، برخی از این عوامل به این شرح است:

سفرهای آهسته اما راحت

افزایش گزینه‌های آرامش و راحتی در سفرهای بیزنس کلاس طولانی یکی از مواردی است که ممکن است منجر به عدم استقبال از پروازهای مافوق صوت شود. واقعیت این است که بسیاری از پروازهای طولانی (مسافرت غرب به شرق و بالعکس) یک شبه انجام می شوند، در این شرایط باید پرسید عجله برای چیست، بسیاری از مسافران باید در طول شب یک خواب آرام داشته باشند و قبل و بعد از خواب به مسافران وعده‌های غذایی عالی داده و به خوبی از آنها مراقبت شود.

کار در حین پرواز

کاهش نیاز به عجله به این دلیل است که امروزه به لطف رشد Wi-Fi  می توان کارهای زیادی را در هواپیما انجام داد. بنابراین حتی اگر یک سفر معمولی بیشتر طول بکشد، مسافران تقریباً در کل زمان پرواز می توانند با دفتر و محل کارشان ارتباط داشته باشند.

ویدئو کنفرانس

سرانجام، به دلیل شیوع ویروس کوید ۱۹ و اقدام‌های پیشگیرانه ای که در سراسر جهان به اجرا درآمد، بسیاری از افراد روش‌های ابتکارانه ای برای انجام کارها از  خانه پیدا کرده اند. بخش عمده ای از این موارد به فناوری کنفرانس ویدئویی متکی بوده و باعث تعجب ما نمی شود که  این موضوع چه تأثیری در سفرهای کاری طولانی، هم با پروازهای مافوق صوت و هم عادی دارد.

کنفرانس ویدئویی اصول اولیه یک جلسه کاری را پوشش می دهد؛ برقراری ارتباط از طریق صدا و فیلم در زمان واقعی. با این وجود در جلسات اینچنینی حرف‌هایی برای گفتن وجود دارد که باید به شکل حضوری و به شکل رو در رو بیان شوند.

در حالی که هر دو شرکت Boom و Aerion اصرار دارند که هزینه پرواز مافوق صوت به سطحی مشابه با بلیط کلاس تجارت بین المللی کاهش یابد، عوامل ذکر شده در بالا هنوز هم می توانند در کاهش تقاضا و نیاز به سفرهای مافوق صوت عمل کنند. با این وجود، همیشه کسانی وجود دارند که می خواهند متفاوت از بقیه سفر کنند، این افراد مسافران آینده پروازهای مافوق صوت خواهند بود. سوال این است، آیا به اندازه کافی از این مسافران وجود خواهد داشت؟

ترجمه: آزاده کاری