شناسهٔ خبر: 81962 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی خبر داد

افتتاح ۱۶۴ کیلومتر راه و ۴ هزار و ۶۳۷ واحد مسکن مهر در آذربایجان غربی

تشریح دستاوردهای راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از افتتاح ۱۶۴ کیلومتر طرح بزرگراهی، راه اصلی، ۴ هزار و ۶٣٧ واحد مسکن مهر و آغاز عملیات اجرایی۴ هزار و ۶۶٧ واحد طرح اقدام ملی مسکن تا پایان خردادماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محسن حمزه‌لو با بیان اینکه بهار سال ‌«جهش تولید» را می‌توان بهار راه‌های آذربايجان‌غریی نامید، گفت: ساخت و توسعه راه‌های استان به طول ١۶۴ کیلومتر تا پایان خرداد ماه محقق می‌شود و امسال شاهد تحول در حوزه راه‌های استان خواهیم بود چراکه با استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های ملی و استانی و مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ریزی شده ١٢۴ کیلومتر طرح بزرگراهی و راه اصلی تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور و محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی به ویژه پایانه مرزی سرو در اولویت است و این نگاه شکل گرفته که ارتقای کیفیت جاده‌های دسترسی به پنج پایانه‌ مرزی استان مهم‌ترین راهکار توسعه اقتصادی منطقه به شمار می‌رود.

حمزه‌لو با تاکید بر اینکه گسترش شبکه ریلی در بحث حمل‌ونقل بین‌المللی کالا یک اصل ضروری برای توسعه پایدار استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر جابه‌جایی محدود کالا از ایستگاه راه‌آهن نقده و پایانه مرزی تمرچین فراهم شده و توسعه این بخش ریلی در دست اجراست.

این مقام مسئول یادآور شد: به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت ایستگاه راه‌آهن ارومیه هستیم. خوشبختانه مشکل تأمین اراضی برای احداث سکوی سوخت‌گیری و بارگیری در این ایستگاه حل شده و هدف اصلی ارتقای کمیت و کیفیت ناوگان ریلی این ایستگاه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: مطالعات طرح اولیه و امکان‌سنجی احداث راه‌آهن ارومیه به تبریز در مراحل نهایی قرار دارد و چهارچوب این طرح در سه ماه آینده مشخص می‌شود.

حمزه لو در خصوص روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: این طرح از اواخر سال ٩٨ آغاز شد و برنامه‌ریزی شده ٢١ هزار واحد مسکن براساس نیازمندی و سرانه مشخص در شهرهای مختلف استان تولید و عرضه شود. ثبت‌نام از متقاضیان در سه مرحله انجام شده و اقدامات پالایش متقاضیان واجد شرایط اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر مدارک متقاضیانی که پیامک دريافت کرده‌اند، به شکل الکترونیکی و از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن دریافت می‌شود. با توجه به تجربه اجرای  مسکن مهر، واگذاری اراضی برای طرح اقدام ملی مسکن در مناطقی که دسترسی به خدمات زیربنایی وجود دارد، صورت می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان از آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن به تعداد ۴ هزار و ۶۶٧ واحد خبر داد و یادآور شد: پيش‌بينی شده در صورت همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان تا پایان مردادماه امسال جشن پایان طرح مسکن مهر استان برگزار کنیم و تا پایان خرداد ماه ۴ هزار و ۶٣٧ واحد به متقاضیان تحویل داده می‌شود. تاکنون ۶٣٠ میلیارد ریال یارانه در بخش مسکن پرداخت شده است.