شناسهٔ خبر: 81978 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

آرادراه قم-اراک حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است/ در احداث این آزادراه از ظرفیت بورس استفاده می‌شود

مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه قم- سلفچگان- راهجرد وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه قم-اراک حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است، گفت: در احداث این آزادراه از ظرفیت بورس استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عصر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان قم و با همراهی استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات این استان، عملیات اجرایی آزادراه قم - سلفچگان - راهجرد - اراک که به نام شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نام گذاری شده است، آغاز شد. 

وزیر راه و شهرسازی در آغاز عملیات اجرایی این آزادراه با اشاره به این که این مسیر ۱۱۷ کیلومتری حلقه گمشده کریدور شمال به جنوب کشور بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه بعد از چند سال مطالعه و انتخاب یک سرمایه گذار مناسب و با تلاش استاندار و نمایندگان محترم استان امروز شروع شد که یکی از قطعات مهم آزادراهی کشور به حساب می آید. 

وی افزود: در این طرح مهمترین موضوع این است که بتوانیم فرآیند مردمی کردن اقتصاد را فعال و به بهترین شکل از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی بهره برده و استفاده حداکثری کنیم. تامین منابع به این شکل جدا از به کارگیری ظرفیت ها در تولید و اشتغالزایی نقش مهمی در مسیر انجام الزامات زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر و بالا بردن ایمنی خواهد داشت. همچنین این آزادراه کمک می کند تا ترافیک عبوری شهر مقدس قم در نقطه تلاقی سفرهای شرقی و غربی برطرف شود. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه ریزی این است که احداث این آزادراه تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و همه تلاش مسئولان در سطح ملی و استانی این است که این پروژه در زمان بندی خودش پایان رسیده و به بهره برداری برسد. 

وی ادامه داد: در این زمینه قرار است حدود ۱۲ پروژه سرمایه گذاری با هماهنگی سازمان بورس و وزیر اقتصاد با ارائه اسناد و مدارک در بورس عرضه شود. به این شکل شرایطی فراهم می شود که از طریق بازار سرمایه تامین مالی انجام شده تا پروژه ها روانتر و با هزینه کمتر سرعت  گرفته و با بنیه و شتاب بیشتر به مقصود برسند. 

محمد اسلامی در خصوص فرودگاه استان قم که یکی از مطالبات مردم و نمایندگان استان قم در مجلس است، تصریح کرد: پیش از این هم اعلام کرده بودیم که با هر فرمول مرجع قضایی و مدیریت استان تصمیم گرفته و فرودگاه را بدون معارض در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند، این فرودگاه تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید. 

وی در پایان گفت: شرکت فرودگاه های مدل های گوناگونی دارد که همچون سازمان بنادر، راه آهن، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بتواند در تجهیز و ساخت این فرودگاه از مشارکت های مردمی بهره ببرد تا نقش حاکمیتی آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده و برخی شرکت ها هم عملیات اجرایی آن را برعهده داشته باشند.