شناسهٔ خبر: 82193 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر عنوان کرد:

چالش کرونا در بنادر ایران جدی نیست/ صدور ۷۷ هزار و ۴۸۳ سند دریایی در سال گذشته/ صدور گواهینامه دریانوردان به صورت الکترونیکی/ اعلام اهداف سازمان بنادر در حوزه دریانوردان در سال ۹۹

علی اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ویروس کرونا، با وجود اینکه به چالشی جدی در تغییر تعداد پرسنل و خدمه کشتی های تجاری در دنیا تبدیل شد، خوشبختانه چنین بحرانی در بنادر ایران گزارش نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر مرزبان با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی، در حال حاضر در دنیا حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دریانورد در بخش های مختلف دریایی فعال اند، افزود: مطابق آمار اداره کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی، در ایران حدود ۱۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر دارای گواهینامه دریایی هستند که البته به این معنا نیست همه آنها فعال باشند.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر در تشریح اقدمات سازمان بنادر در حوزه دریانوردان، اظهار داشت: در سال گذشته، ۷۷ هزار و ۴۸۳ سند دریایی و  مجوز ۵۹۳ دوره آموزشی صادر شد و در این دوره ها، ۳۹ هزار و ۷۶۹ نفر آموزش دیده اند.

مرزبان همچنین از " آنلاین شدن نظارت بر مراکز آموزش و کلاس های آموزشی " خبر داد و الکترونیکی کردن درخواست صدور سند شناسایی، ارسال پستی اسناد دریانوردان و یکسان سازی منابع درسی در مراکز آموزشی دریانوردی سراسر کشور را از دیگر اقدمات مهم سازمان بنادر برشمرد.

وی درباره اهداف سازمان بنادر در حوزه دریانوردان در سال ۹۹، بر الکترونیکی کردن استعلام سو پیشنیه موثر برقاچاق کالا و ارز به میزان صددرصد، یکسان سازی منابع درسی مراکز آموزشی زیر ۵۰۰ و زیر ۳۰۰۰ به میزان صددرصد و تهیه روش آنالیزسوانح دریایی کشور تأکید کرد.

وی "صدور گواهینامه دریانوردان به صورت الکترونیکی" و " ایجاد بانک داده های مصوبات بین المللی دریایی" را از دیگر اهداف سازمان بنادر در سال جاری برشمرد.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر از همکاری شرکت ملی نفتکش در پذیرش ۱۳۰ دانشجوی دریایی برای دوره کارورزی در این شرکت، قدردانی کرد و گفت: می توان به حرفه دریانوردی به عنوان یک فرصت اشتغالزایی نگاه کرد، به شرط اینکه مسائل و مشکلات پیرامونی دریانوردان ایرانی برای ماندگاری بیشتر در این عرصه، توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه امسال مراسم حضوری روز جهانی دریانورد، به جهت انتشار ویروس کرونا برگزار نخواهد شد،از گرامیداشت این روز در فضای مجازی خبر داد و تاکید کرد: ویروس کرونا، با وجود اینکه به چالشی جدی در تغییر تعداد پرسنل و خدمه کشتی های تجاری در دنیا تبدیل شد، خوشبختانه چنین بحرانی در بنادر ایران گزارش نشده است.