شناسهٔ خبر: 82336 - سرویس مسکن و شهرسازی

از سوی دولت ابلاغ شد

فروش اراضی دولت برای تأمین مالی طرح ملی مسکن

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی بخشی از قانون بودجه امسال در خصوص مجوز وزارت راه و شهرسازی برای فروش اراضی دولتی و اختصاص منابع آن به آماده‌سازی اراضی طرح ملی مسکن را به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، آئین‌نامه اجرایی بند ب تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، موضوع اقدامات مربوط به آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و طرح اقدام ملی تأمین مسکن را ابلاغ کرد.

بر اساس آئین‌نامه یاد شده، وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است تا سقف هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی و یا تهاتر، اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری و با ساز و کار گردش خزانه برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی‌شهری و احیای بافت‌های فرسوده و همچنین طرح اقدام ملی تأمین مسکن صرف کند.

همچنین، وزارت راه مکلف است ۳۵ درصد از منابع حاصل از اجرای این موضوع را برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی آب، برق و فاضلاب مسکن مهر باقی‌مانده که نیازمند تأمین خدمات هستند و طرح اقدام ملی مسکن به وزارت نیرو اختصاص و متناسب با کارکرد به شرکت‌های ذی‌ربط وزرات نیرو پرداخت کند.

افزون بر این، شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلفند در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر در هر مجتمع و یا بلوک مسکونی به‌صورت جمعی یا انفرادی، نسبت‌به واگذاری قطعی عرصه زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله متعلق به خود به قیمت کارشناسی روز، به‌صورت نقد و یا نقد و اقساط اقدام کنند.