شناسهٔ خبر: 82356 - سرویس استان‌ها

مینی‌بوس‌های کرمانشاه در آستانه ۳۰ سالگی و کم مسافر

کرمانشاه مینی‌بوس‌‎ها در ناوگان حمل و نقل بین شهری همچنان جا دارند و سهم بسزایی از جابجایی مسافران را به خود اختصاص می‌دهند، اما اکثر مینی‌بوس‌ها عمر مفید خود را گذرانده‌اند و نیازمند نوسازی هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، شیوع بیماری کرونا و کاهش ترددهای برون شهری خصوصا از طریق ناوگان عمومی مانند مینی‌بوس‌ها، وضعیت صاحبان مینی‌بوس‌ها بدتر شده و با کاهش درآمد و مسافر مواجهند و حتما با این شرایط تمایل آنها برای نوسازی ناوگان پایین‌تر هم آمده است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه هم اکنون ۷۵۸ دستگاه مینی‌بوس در ناوگان حمل و نقل برون شهری کرمانشاه فعال است که میانگین سن آنها نیز به ۲۸.۶۸ سال می‌رسد.

کرمی اظهار داشت: میانگین سن مینی‌بوس‌های کرمانشاه نسبت به سوای و اتوبوس‌ها بسیار بیشتر است، بگونه‌ای که میانگین سن مینی‌بوس‌ها به ۳۰ سال نزدیک می‌شود، اما میانگین سن اتوبوس‌ها در استان ۱۰ تا ۱۲ سال و سواری کرایه هشت سال است.

وی با بیان اینکه میانگین سن مینی‌بوس‌ها در کرمانشاه از استاندارد کشور بالاتر است، عنوان کرد: این در حالی است که عمر مفید هر دستگاه مینی‌بوس ۲۵ سال برآورد می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه افزود: برای خودروهایی که سن آنها بیشتر از ۲۵ سال باشد محدودیت‌هایی اعمال می‌شود اما ممنوعیت فعالیت نداریم و از همین رو کمتر برای نوسازی این ناوگان تمایل و استقبال وجود دارد. از سوی دیگر اهرم قانونی نیز برای منفع فعالیت این ناوگان فرسوده وجود ندارد.

کرمی معتقد است، بالا بودن هزینه نوسازی ناوگان نیز عامل دیگری است که باعث می‌شود صاحبان مینی‌بوس‌ها تمایلی برای تعویض آن نداشته باشند.

وی ادامه داد: حتی اگر تسهیلاتی هم برای این منظور در نظر گرفته شود، باز هم صاحبان مینی‌بوس‌ها نمی‌توانند به خوبی از پس هزینه‌های آن بربیایند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه درآمد مینی‌بوس‌ها آنقدر نیست که بتوانند از پس هزینه‌های نوسازی ناوگان خود بر بیایند، یادآور شد: اکنون هم با شیوع بیماری کرونا درآمد مینی‌بوس‌ها و تعداد مسافران آنها بسیار کمتر شده است.

کرمی سپس به جابجایی مسافرین توسط ناوگان مینی‌بوسی در استان هم اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون در بخش برون استانی ۱۳۰ هزار نفر توسط مینی‌بوس‌های کرمانشاه جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد کمتر است و در بخش درون استانی نیز تعداد مسافران جابجا شده ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر بوده که در این بخش نیز کاهش۶۲ درصدی را شاهد بودیم.