شناسهٔ خبر: 82358 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان تصریح کرد

نقش بندر جاسک در گسترش صادرات در سواحل مکران/ رشد ۱۰۰ درصدی صادرات از ابتدای سال ۹۹/ افزایش تخلیه و بارگیری کالاهای یخچالی با رفع موانع و افزایش شناورها در بندر

بندر جاسک مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت:‌جاسک در قلب سواحل مکران، عامل مهمی در گسترش صادرات و رونق کسب و کار در این پهنه خاکی به شمار می آید.

حمیدرضا محمدحسینی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از رشد میزان تخلیه و بارگیری کانتینر حامل کالای یخچالی از بندر جاسک به کشور عمان از یک سفر دریایی به سه سفر در هفته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جاسک در قلب سواحل مکران قرار دارد، عامل مهمی در گسترش صادرات و رونق کسب و کار در این پهنه خاکی دارد. بدون شک با افزایش توان زیرساختی و توسعه‌ای رونق بیشتری را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به نقش کلیدی و زمینه‌ای بندر جاسک در توسعه اقتصاد حمل و نقل ملی و همچنین نیاز کشور های مختلف به خصوص کشورهای حوزه خلیج‌‌فارس در خصوص تامین نیازهای ضروری خود اعم از اقلام دامی، میوه و سبزیجات و... یکی از پروسه‌های مهم و اساسی اصلاح و تقویت زیرساخت‌ها برای تبدیل بنادر کوچک به شاه‌کلید مبادرت کالا به شمار می‌آید.

محمدحسینی با توجه نقش تجارت دریایی در تحول اقتصادی گفت: اهمیت نقش حمل و نقل دریایی در پیشبرد تجارت جهانی، بیش از ۹۰ درصد است. همین عامل باعث ترغیب تجار و سرمایه‌گذارن در این عرصه شده که بندر جاسک با دارا بودن موقعیت استراتژیک خاص خود در پهنه جنوبی کشور زمینه‌‌ساز افزایش صادرات به‌‌ویژه صادرات غیرنفتی شده‌اند.  در همین زمینه رشد ۱۰۰ درصدی از ابتدای سال جاری گواه این موضوع است.

وی افزود: در مدت طی‌شده از سال ۹۹ با رفع نواقص و موانع در خصوص تخلیه و بارگیری کانتینر حامل کالای یخچالی، تعداد سفر شناورهای لندیگراف از یک سفر در هفته به سه سفر رسیده و چهار شناور فعال عملیات انتقال کانتینرهای یخچالی و سایر کالاها را از بندر جاسک به عمان بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سالانه بالغ بر  یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در بندر جاسک به کشورهای حوزه خلیج فارس جابه‌جا می‌شود، ساخت رمپ جدید و تعمیرات اساسی اسکله‌‌‌‌ها کمکی در جهت بازده هر چه بیشتر  و افزایش تناژ بارگیری برای صادرات به کشورهای هدف خواهد بود. به‌‌‌عنوان مثال عمده محصولات صادراتی از بندر جاسک به عمان شامل مواد پروتینی، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی،آب معدنی و خشکبار است.