شناسهٔ خبر: 82378 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزییات زلزله سلماس در گفت‌‌وگو با رییس زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام شد

گسل «تسوج» مسبب زلزله سلماس/۸ شهر و ۳۷۲ آبادی متاثر از زلزله ۴ ریشتری/ثبت ۱۲۵۴ زلزله بالای ۲.۵ در اطراف رومرکز زلزله سلماس در ۱۴ سال گذشته

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزئیات زلزله سلماس با بزرگی ۴ را که دیروز دوم تیرماه رخ داد، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران(IRSC) دیروز ۲تیرماه از وقوع زلزله سلماس در استان آذربایجان‌غربی، درساعت ۵:۳۶ در عمق ۸ کیلومتری و به فاصله ۱۹ کيلومتری سلماس،  ۲۰ کيلومتری ديزج ديز و ۲۶ کيلومتري تازه شهر در استان آذربایجان غربی و در فاصله مستقیم ۶۴۱ کیلومتری تهران خبر داد.

علی بیت‌اللهی در همین ارتباط به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: برای زلزله ۴ سلماس استان آذربایجان‌غربی، براساس روابط تجربی، شدت محسوس ۴ در حوالی رومرکز و به شعاع ۱۳.۵  کیلومتری اطراف آن محاسبه شده است. دمای هوای محدوده رومرکز زلزله ۴ سلماس در بازه زمانی رخداد زمین‌لرزه، ۲۷ درجه بالای صفر بوده و تغییرات آن در طی ۵ شبانه روز بعد رخداد بین ۱۷ تا ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. سرعت وزش باد در محدوده رومرکز صفر نات و در طی پنج روز آتی بین ۱ تا ۱۰ نات پیش‌بینی شده است. بر اساس اطلاعات برخط، بارندگی در زمان رخداد معادل ۰ میلیمتر و در ۵ روز آتی نیز ۰ میلیمتر خواهد بود.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: ناهمواری محدوده رومرکز زلزله ۴ سلماس استان آذربایجان‌غربی و شرایط توپوگرافیکی آن نشان می‌دهد که ارتفاع نقطه رومرکز زلزله ۱۴۴۵ متر است. همچنین، محدوده ناهموار و در برخی نقاط شیب دامنه‌ای تند است و بنابراین احتمال داده می‌شود در امتداد جاده‌های دسترسی با توجه به تغییرات ارتفاعی ریزش سنگ و لغزش زمین رخ بدهد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.  

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه تعداد هشت شهر تا شعاع حدود ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار دارند به مشخصات شهرهای نزدیک به رومرکز زلزله پرداخت و گفت: «سلماس» با جمعیت ۹۲ هزار و ۸۱۱ نفر و با تعداد ۲۴ هزار و ۴۸۶ واحد مسکونی که ۱۵ هزار و ۶۳۴ واحد مسکونی فاقد اسکلت است در فاصله ۱۹ کیلومتری از رومرکز زلزله، «ديزج ديز» با جمعیت هشت هزار و ۲۸۲ نفر و با تعداد یکهزار و ۷۱۷ واحد مسکونی که ۷۴۴ واحد مسکونی فاقد اسکلت است در فاصله ۲۰کیلومتری از رومرکز زلزله، و «تازه شهر» با جمعیت هشت هزار و ۶۲۹ نفر و با تعداد دو هزار و ۱۵ واحد مسکونی که یکهزار و ۳۵۲ واحد فاقد اسکلت است در فاصله ۲۶ کیلومتری از رومرکز زلزله از مهمترین شهرهایی هستند که تحت تاثیر زلزله امروز قرار شناسایی شدند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری واقع در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری)،  ۳۳۱هزار و ۳۸۶ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۹۰ هزار و ۲۲۵ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۴۱ هزار و ۶۴۹ واحد است. همچنین، پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده خوی با جمعیت ۱۹۸ هزار و ۸۴۵ نفر است. 

عضو هیات عملی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تعداد ۳۷۲ آبادی تا شعاع ۶۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند، نزدیکترین آبادی ها به رومرکز زلزله را شامل «شکريازی» با جمعیت ۲۳۶۱ نفر و با تعداد ۵۵۹ واحد مسکونی (۴۴۵ واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله ۲کیلومتری از رومرکز زلزله،  «مافی کندی» با جمعیت ۷۲۴ نفر و با تعداد ۱۵۵ واحد مسکونی (۱۳۰ واحد مسکونی فاقد اسکلت) در فاصله ۵کیلومتری از رومرکز زلزله، چوبانلوی سفلی با جمعیت ۱۰۹ نفر و با تعداد ۱۷ واحد مسکونی (۱۷ واحد فاقد اسکلت) در فاصله ۷ کیلومتری از رومرکز زلزله، برشمرد.

به گفته وی، تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی روستائی واقع در شعاع نیم درجه (شعاع ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری)، ۲۳۵ هزار و ۸۶۷ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۵۳ هزار و ۳۷ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۳۵ هزار و ۳۸۲ واحد است که پرجمعیت‌ترین آبادی در این محدوده «بدل اباد» با جمعیت ۹۲۵۶ نفر است.  

بیت‌اللهی توضیح داد: جمع کل جمعیت شهری و آبادی‌های در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) ۵۶۷ هزار و ۲۵۳ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۴۳ هزار و ۲۶۲ واحد بوده که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۷۷ هزار و ۳۱ واحد فاقد اسکلت هستند.

وی همچنین اعلام کرد: نزدیکترین گسل به رومرکز زلزله گسل «تسوج» است و احتمالا جنبائی آن موجب رخداد زلزله ۴ سلماس استان آذربایجان‌غربی شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد ۱۲۵۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴سلماس استان آذربایجان‌غربی (مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۵۸زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. می‌توان استنتاج کرد که محدوده رخداد زلزله، لرزه‌خیزی بسیار بالائی را دارد.  

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور در کل و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزه‌ای محدوده اطراف محل رخداد زلزله، پیشنهادهای مرکز تحقیقات را در اینباره اعلام کرد و گفت: ضرورت دارد در هنگام رخداد زلزله و بعد از آن خونسردی خود را حفظ و با رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله، مراقب پس‌لرزه‌ها بود.همچنین، ارتقاء کیفی ساخت و ساز و به ویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی، یک ضرورت مستمر برای کشور لرزه‌خیز ایران است. این امر با اولویت مناطق با خطر بالای زلزله باید بطور پیوسته دنبال شود.

وی در عین حال بر آموزش‌های عمومی رفتار صحیح در برابر زلزله برای عموم مردم، تاکید کرد.